اتریش یکی از محبوب‌ترین کشورها در بین کسانی است که رویای زندگی در یک کشور اروپایی امن و پیشرفته را دارند. این کشور میزیان تعداد قابل توجهی از ایرانیان است که با روش‌های مختلف نسبت به اخذ اقامت اتریش اقدام کرده‌اند.

تمامی افرادی که به مهاجرت و اخذ اقامت در این کشور زیبا فکر می‌کنند؛ در ابتدا سوالات مهمی درباره شرایط عمومی اخذ اقامت اتریش دارند. ما در این مطلب سعی داریم درباره انواع روش‌های دریافت اقامت و در نهایت اخذ اقامت دائم اتریش صحبت کنیم.

شرایط عمومی دریافت اقامت اتریش چیست؟

اتریش هم مثل هر کشور دیگر در دنیا جهت پذیرش و اعطا اقامت به افراد، شرایط عمومی و اختصاصی خود را دارد. در وهله اول باید شرایط عمومی اعطای اقامت اتریش را بررسی کنیم. در زیر مهمترین شرایط اولیه اخذ اقامت اتریش آمده است:

  • اقامت مستمر اتریش در 5 سال گذشته
  • عدم سابقه کیفری یا سو سابقه
  • اثبات تمکن مالی
  • اثبات محل اقامت مناسب
  • پوشش بیمه درمانی
  • سطخ زبان حداقل B1 آلمانی

عدم سابقه کیفری

شما در واقع با ارائه مدارک عدم سابقه کیفری به اداره مهاجرت این کشور ثابت می‌کنید خطری برای نظم عمومی و امنیت ملی این کشور ندارید.

اثبات تمکن مالی

اداره مهاجرت اتریش همواره در بررسی‌های خود این نکته را لحاظ می‌کند که شما درآمد مشخص و کافی جهت زندگی در این کشور داشته باشید تا از ایجاد مشکلات متأثر از ضعف مالی مهاجران جلوگیری کند.

هزینه تمکن مالی برای اتریش ماهانه، 1،030 یورو برای هر فرد بزرگسال، 1،625 یورو به ازای هر زوج، 159 یورو اضافه به ازای هر کودک زیر 12 سال است. شما باید با ارائه مدارک بانکی آن را به اداره مهاجرت اتریش ثابت کنید.

با این حال آنها به صورت مجزا وضعیت مالی هر فرد را بررسی می‌کنند.

پوشش بیمه درمانی

داشتن بیمه درمانی در بدو ورود که تمام خطرات را پوشش دهد، مهم است. هنگامی که به طور رسمی در اتریش اقامت داشتید، باید بیمه سلامت عمومی بگیرید یا بیمه خصوصی دارید که با پوشش ارائه شده توسط بیمه عمومی همپوشانی دارد.

طبق قوانین فعلی، شما باید بیمه‌ای انتخاب کنید تا شما را تا سقف 30،000 یورو در سال تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد.

اثبات محل اقامت مناسب

همچنین شما به مدارکی همچون اجاره‌نامه و یا سند خرید ملک با متراژ متناسب با تعداد اعضای خانواده خود جهت اخذ اقامت اتریش احتیاج دارید.

اخذ اقامت اتریش

انواع اقامت اتریش و روش‌های اخذ آن

روش‌های متنوعی وجود دارد که شرایط اخذ اقامت اتریش را برای شما بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم ممکن می‌کند. مانند:

  • اقامت اتریش از طریق تحصیل
  • اقامت اتریش از طریق کار
  • از طریق سرمایه‌گذاری
  • اقامت اتریش از طریق تولد
  • اقامت اتریش از طریق ازدواج
  • از طریق ویزا هنرمندان

 

اقامت اتریش از طریق تحصیل

برای اخذ اقامت اتریش از طریق تحصیل، شما نیاز به سطح زبان آلمانی A2 دارید. به یاد داشته باشید دریافت پذیرش در دانشگاه‌های اتریش تقریباَ رایگان بوده و در صورت دریافت پذیرش این دانشگاه‌ها شما تنها سالانه حدود 700 یورو می‌پردازید.

لازم است به شما یادآور شویم دریافت ویزای تحصیلی اتریش یکی از آسان‌ترین راه‌های اخذ اقامت اتریش است.اما به این نکته توجه کنید ویزای تحصیلی به تنهایی منجر به اخذ اقامت دائم اتریش نمی‌شود. شما می‌توانید پس از اتمام دوره تحصیل خود اقدام به دریافت ویزای کار اتریش کنید و برنامه خود را برای اخذ اقامت دائم پیگیری کنید.

اقامت اتریش از طریق کار

شما برای اخذ اقامت اتریش از طریق کار، می‌توانید برای ویزای جستجوی کار در اتریش یا Job Seeker اقدام کنید. با اخذ این ویزا اقامت 6 ماه اتریش را دریافت می‌کنید و در این مدت فرصت پیدا کردن شغل مناسب خود را دارید. در صورت یافتن کار مناسب، شما می‌توانید با دریافت مجوز کاری اتریش در آن کشور بمانید.

راه دیگری که برای اخذ ویزای کاری اتریش دارید؛ استفاده از گزینه ویزای پیشنهاد شغلی یا Job Offer است که به شما این امکان را می‌دهد با ارسال رزومه کاری، با کارفرمای اتریشی مکاتبه داشته باشید و در صورت موافقت کارفرما و یافتن شغل، اقدام به اخذ ویزای کاری اتریش نمایید. این قضیه در دو قالب کارت قرمز سفید قرمز اتریش و یا بلو کارت اتریش ارائه می‌شود.

اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

برای اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری راه‌های مختلفی وجود دارد. اخذ تابعیت و شهروندی اتریش از راه‌های زیر قابل برنامه‌ریزی و دستیابی است.

  • اقامت در اتریش از طریق ثبت شرکت
  • اخذ اقامت در اتریش از طریق خودحمایتی
  • اقامت در اتریش از طریق کار آفرینی

اقامت در اتریش از طریق ثبت شرکت

در این روش باید طرح و ایده کسب و کار خود را طی یک بیزنس پلن کامل به اداره کار کشور اتریش ارائه دهید. این پلن از نظر قابلیت اجرا، سودآوری و پارامترهای فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 شما می‌توانید انواع شرکت‌ها را در اتریش به ثبت برسانید. شرکت‌های ثبت شده از نظر سطح مسئولیت متفاوت هستند و میزان مالیات در اتریش و نحوه پرداخت آن در هرکدام می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

پس از ارائه طرح و مستندات لازم و موافقت اداره کار اتریش، شما می‌توانید تقاضای اخذ اقامت اتریش را پیگیری کنید.

انواع مختلف ثبت شرکت در اتریش وجود دارد که  شامل شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت بر اساس قوانین اتحادیه اروپا است.

اقامت در اتریش از طریق کار آفرینی

یکی دیگر از روش‌های اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در اتریش از طریق کارآفرینی است. در این روش به دو صورت می‌توان اقدام کرد:

  • روش اول: ایده نو یا فناورانه دارید و می‌توانید با حداقل مبلغ 50،000 یورو در اتریش سرمایه‌گذاری کنید و اقامت اتریش را دریافت کنید.
  • روش دوم: شما کسب و کاری در کشورهای خارج اتحادیه اروپا دارید و تمایل به راه‌اندازی آن کسب و کار در اتریش دارید. لازم است بالای 100،000 یورو سرمایه‌گذاری کنید و با درخواست و ارائه بیزینس‌پلن می‌توانید برای اخذ اقامت اتریش اقدام کنید.

اقامت در اتریش از طریق تمکن مالی یا خودحمایتی

ویزای خود حمایتی، تمکن مالی یا بازنشستگی، همه اینها به نوعی از ویزا گفته می‌شود که فرد باید شرایط مالی خوبی در کشور خود داشته باشد. در این روش جهت اخذ اقامت اتریش فرد اجازه کار را ندارد و اغلب به افراد میانسال و بازنشسته توصیه می‌شود.

در برنامه ویزای تمکن مالی شما باید دارایی به ارزش 22،000 یورو برای هر فرد خانواده و 10،000 یورو به اجزای هر فرزند زیر 12 سال ارائه دهید.

در روش اقامت تمکن مالی اتریش ابتدا یک ویزای یک ساله، پس از آن سه ساله و سپس شش ساله اعطا می‌شود. بعد از اتمام اقامت شش ساله شما می‌توانید نسبت به اخذ اقامت دائم اتریش اقدام کنید.

اقامت اتریش از طریق تولد

اخذ اقامت اتریش با  استفاده از اصل تابعیت تولد در کشورها عموماً با دو روش اجرا می‌شود. اصل خون یا اصل خاک. اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد از اصل خون پیروی می‌کند، بدین معنا که پدر و مادر خارجی امکان اخذ اقامت فرزند خود را بر اساس تولد در خاک اتریش ندارند و تابعیت تنها به فرزندانی که پدر یا مادر آن‌ها تابعیت اتریشی دارند؛ اعطا می‌شود.

اقامت اتریش از طریق ازدواج

در صورتی که شما شش سال اقامت مستمر داشته باشید یا پنج سال از زندگی مشترک شما با یک فرد دارای تابعیت اتریش در یک خانه بگذرد؛ امکان اخذ اقامت دائم اتریش را خواهید داشت. به یاد داشته باشید به دلیل وجود تقلب در این روش، دولت اتریش شرایط سختگیرانه‌ای برا جلوگیری از سواستفاده دارد.

اقامت اتریش از طریق ویزا هنرمندان

این نوع از ویزا 12 ماه اعتبار دارد و برای هنرمندان مستقل یا وابسته ارائه می‌شود.

برای فعالیت هنری وابسته نیاز به قرارداد کتبی با کارفرما دارید و در صورتی که به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنید و مدت آن بیش‌تر از 6 ماه زمان می‌خواهد؛ به قرارداد کتبی احتیاج دارید.

مدارک عمومی لازم جهت اخذ اقامت اتریش

برای شروع فرآیند تقاضای ویزا نیاز به مدارکی دارید. مدارکی که باید برای اخذ اقامت اتریش تهیه کنید عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات تمکن مالی
  • بیمه درمانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدارک اقامتی
  • سند ازدواج (برای افراد متأهل)
  • مدارک زبان
اخذ اقامت دائم اتریش

شرایط عمومی اخذ اقامت دائم اتریش

هدف بسیاری از افراد از اخذ اقامت اتریش، کسب تابعیت و پاسپورت اتریش است. برای داشتن اقامت دائم اتریش، شما نیاز به داشتن شرایط عمومی که به طور خلاصه عبارت‌اند از:

  • اثبات تمکن مالی با ارائه گردش حساب 3 سال آخر
  • عدم سو سابقه کیفری
  • اثبات بیمه درمانی در 5 سال گذشته
  • اثبات اقامت در اتریش در 5 سال گذشته
  • پاسپورت به همراه کپی
  • داشتن مهارت در زبان آلمانی سطح B1

شرایط دریافت اقامت برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

شرایط اخذ اقامت برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، در واقع تفاوت زیادی با شرایط عمومی اخذ اقامت دائم اتریش ندارید.

اخذ اقامت، بسته به نوع اقامت شما، دارای شرایط مشخصی است. اگر اقامت شما از طریق کار یا سرمایه‌گذاری بوده، نیازمند این است که بعد از 5 سال کار کردن و پرداخت مالیات، از سال ششم اقدام به اخذ اقامت دائم اتریش کنید.

اگر از طریق اقامت تحصیلی اقدام کرده‌اید؛ به یاد داشته باشید که نمی‌توانید از طریق این ویزا، اقدام به درخواست اخذ اقامت دائم کنید. پس از 1 سال از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای کسب اقامت از طریق کار روند درخواست اقامت را پیگیری کنید.

انواع ویزاهای اقامت اتریش

شما برای اخذ اقامت اتریش، نیازمند ویزای مناسب جهت ورود به خاک این کشور هستید. در ادامه انواع ویزاهای اقامت اتریش آورده شده است:

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا 24 ماه اعتبار دارد و برای اتباع کشورهای ثالث صادر می‌شود. به عوامل مختلفی همچون شغل مرتبط با تحصیلات شما و سطح درآمد و دستمزد بستگی دارد. این نوع ویزا برای متخصصان فناوری اطلاعات قوانین خاصی دارد و در واقع یک ویزای ترکیبی برای اجازه کار بحساب می‌آید.

کارت قرمز سفید قرمز

کارتی است که به دارنده آن امکان زندگی موقت و کسب شغل با یک کارفرمای خاص و به مدت معین می‌دهد. در نتیجه برای افرادی که قصد اقامت دائم در اتریش را دارند، مناسب است. این کارت اعتباری دو ساله دارد و در این مدت اسم یک کارفرما پشت کارت درج خواهد شد. در صورت تغییر کارفرما باید مجدداً روند درخواست دریافت این کارت را طی کنید. 

بعد از دو سال یا 21 ماه دریافت حقوق و پرداخت مالیات مربوطه، می‌توانید جهت دریافت کارت قرمز سفید قرمز پلاس اقدام کنید.

این کارت اعتباری سه ساله دارد و می‌توانید با آن برای کارفرماهای مختلف کار کنید. 

بعد از سه سال با داشتن مدرک زبان B1 آلمانی می توانید برای تمدید کارت پلاس اقدام کنید که اعتبار آن 5 سال خواهد بود.

کارت قرمز سفید قرمز پلاس مخصوص افراد خانواده، اعتباری 1 ساله دارد و اجازه کار را به اعضای خانواده شما می‌دهد. بعد از تمدید دو ساله آن، اعتباری 3 ساله دارد که نیاز به مدرک A2 آلمانی است.

ویزای اقامت طولانی اتحادیه اروپا

این ویزا برای اتباع کشورهای خارج اتحادیه اروپا که در پنج سال گذشته بدون وقفه در اتریش اقامت داشته‌اند صادر می‌شود. در این ویزا حق دسترسی نامحدود به بازار کار وجود دارد و اقامت نامحدود از جمله مزایای آن است. در این نوع ویزا اثبات مهارت‌های زبان آلمانی B1 الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *