کشور زیبای اتریش که در مرکز اروپا قرار دارد یکی از مقاصد مهم برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. ایرانیان بسیاری تحصیل در اتریش را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می‌کنند. درس خواندن در‌ این کشور زیبا مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌هزینه بودن آموزش نسبت به کشورهای اروپایی دیگر اشاره کرد.

هزینه‌ تحصیل در اتریش برای شهروندان اتحادیه اروپا با دانشجویان سایر کشورها تفاوت دارد. به‌طور مثال، شهریه در دانشگاه دولتی برای دانشجویان اروپایی کمتر از غیراروپایی‌ها است.

از دیگر مزایای تحصیل در اتریش می‌توان به تدریس به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‌ها مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد نام برد. لازم به ذکر است که آلمانی در کشور اتریش، زبان اصلی به‌حساب می‌آید، اما به‌دلیل درصد بالای دانشجویان بین‌المللی اغلب دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. تحصیل در اتریش همچنین به شما امکان می‌دهد تا در دانشگاه‌هایی با رتبه‌های برتر جهانی درس بخوانید.

شرایط تحصیل در اتریش

کیفیت بالا و هزینه‌های پایین زندگی‌ موجب شده است تا کشور اتریش به مقصد بسیاری از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل تبدیل شود‌. اگر قصد دارید برای تحصیل در اتریش اقدام کنید بهتر است کمی با شرایط تحصیلی این کشور آشنا شوید.

در اتریش سال تحصیلی دو‌ ترم دارد که ترم اول از سپتامبر تا فوریه و ترم دوم از فوریه تا ژوئن ادامه می‌یابد.

در این کشور 5 نوع موسسه آموزشی عالی وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی
  • خصوصی
  • تربیت معلم
  • علوم کاربردی
  • هنر

برای تحصیل در دوره کارشناسی باید گواهی پایان تحصیلات، مدرک زبان آلمانی، ریز نمرات تحصیلی، پاسپورت، پذیرش از دانشگاه، مدرک پرداخت شهریه، بیمه سفر و سلامت و ویزای اتریش را داشته باشید.‌

مدت دوره‌های تحصیلی در اتریش نیز تفاوت دارد به‌طور مثال، دوره کارشناسی (6-8 ترم)، کارشناسی ارشد (2 تا 4 ترم) و دکتری (حداقل 6 ترم) است.

چگونه در اتریش تحصیل کنیم؟

برای تحصیل در اتریش و اجازه اقامت طولانی‌مدت در این کشور باید از یک دانشگاه و موسسه آموزش عالی معتبر، پذیرش داشته باشید. همچنین باید بیمه درمانی، محل اقامت و مدارک موردنیاز برای اثبات تمکن مالی شما نیز آماده باشد.

برخی از دانشگاه‌ها در اتریش دارای آزمون ورودی هستند که باید به‌صورت حضوری در آن شرکت کنید. در چنین شرایطی دانشگاه برای شما پذیرش مشروط صادر می‌کند تا بتوانید در آزمون ورودی حضور یابید.

دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید کارت اجازه اقامت دانشجویی دریافت کنند. این ویزا دارای ۱۲ ماه اعتبار است و برای تمدید آن باید حداقل 16 واحد درسی در یک سال تحصیلی پاس شود. برای اخذ این ویزا می‌توانید به سفارت یا کنسولگری اتریش در کشور محل اقامت خود مراجعه کنید.

مهاجرت تحصیلی در اتریش

مدارک لازم برای تحصیل در اتریش

برای تحصیل در اتریش در ابتدا باید مدارک خود را تکمیل کنید و به سفارت یا کنسولگری اتریش تحویل دهید. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • فتوکپی پاسپورت معتبر
  • شناسنامه یا مدرک معادل آن
  • عکس جدید مطابق با معیارهای ایکائو (به int/security مراجعه کنید)
  • عدم سو پیشینه
  • مدرک پذیرش در موسسه آموزشی اتریش
  • اثبات تمکن مالی کافی برای هزینه اقامت (نرخ تمکن مالی هرساله تغییر می‌کند، اما اغلب باتوجه به سن افراد حدود 500 تا 900 یورو در ماه است)
  • مدارک اقامت در اتریش (به‌عنوان مثال رزرو خوابگاه دانشجویی، قرارداد اجاره و…)
  • مدرک بیمه درمانی مسافرتی (میزان پوشش حداقل 30000 یورو)

شرایط و سطح زبان آلمانی لازم برای تحصیل در اتریش

وقتی از مهاجرت تحصیلی به اتریش صحبت می‌شود احتمالاً بسیاری از افراد شرایط و هزینه تحصیل در اتریش را جستجو می‌کنند. اما در کنار این موارد، موضوع مهم دیگری وجود دارد که باید به آن توجه کنید و آن زبان آلمانی است.

استاندارد جهانی آموزش زبان اروپایی  (CEFR) برای تقسیم‌بندی سطح زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استاندارد، زبان آلمانی به شش سطح (A1، A2، B1، B2، C1 و C2) تقسیم می‌شود تا براساس آن توانایی برقراری ارتباط افراد سنجیده شود. در ادامه به توضیح هریک از این سطوح می‌پردازیم:

  1. A1 - مبتدی: توانایی استفاده و درک عبارات آشنای روزمره و امکان برقراری ارتباط کلامی ساده
  2. A2 - مقدماتی: توانایی درک جملات و استفاده از جملات ساده مانند اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید، جغرافیای محلی و اشتغال
  3. B1 - متوسط: توانایی درک نکات اصلی. به‌طور مثال، امکان درک اطلاعاتی در مورد مسائل آشنا که احتمالاً فرد در محل کار، مدرسه، اوقات فراغت یا در سفر با آن‌ها مواجه می‌شود.
  4. B2 - متوسط ​​بالا: توانایی درک یک متن پیچیده در موضوعاتی که ماهیت تخصصی دارند، از جمله بحث‌های مربوط در رشته‌های تخصصی
  5. C1 - پیشرفته: توانایی استفاده موثر از زبان در موقعیت‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی.
  6. C2 - تسلط: توانایی درک بی‌دردسر هر چیزی که می‌شنوید یا می‌خوانید.

توضیح این نکته ضروری است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در اتریش، سطوح مختلفی از زبان را پذیرش می‌کنند. به‌طور مثال، برخی C1 و در برخی دیگر B2 مورد نیاز است.

شرایط ثبت نام در مهد کودک و مدارس اتریش

کشور اتریش دارای یک سیستم آموزشی بسیار قوی است و برای همه کودکان شرایط تحصیل رایگان در مدارس دولتی را فراهم می‌کند. شرایط سنی تحصیل در اتریش بدین گونه است که کودکان از سن 6 تا 15 سالگی باید به مدرسه بروند، این قانون برای همه از جمله کودکان مهاجر و پناهجو نیز اجرا می‌شود.

برای ثبت نام کودکان در مدارس اتریش باید از اداره آموزش و پرورش شهر و استان محل زندگی خود نامه‌ای دریافت کنید. سپس به‌صورت حضوری به مدرسه موردنظرتان بروید و فرایند ثبت نام را انجام دهید.

مدارس دولتی اتریش دانش‌آموزانی را که به زبان آلمانی مسلط نیستند مورد پذیرش قرار می‌دهند. این کودکان می‌توانند در کنار دیگر دانش‌آموزانی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند ادامه تحصیل دهند. در این مدارس، کلاس‌های تقویت آلمانی برگزار می‌شود و در پایان ترم، دانش‌آموزان باید در آزمونی به نام MIKA D شرکت کنند تا میزان یادگیری‌ زبان آلمانی‌ آن‌ها سنجیده شود.

تفاوت مدارس دولتی و خصوصی

دانش‌آموزان برای تحصیل در اتریش ‌می‌تواند به مدارس دولتی و خصوصی بروند. در مدارس دولتی، تحصیل کودکان به‌طور کامل رایگان است و والدین تنها باید هزینه‌های جاری دانش‌آموز را پرداخت کنند و هزینه‌ای بابت شهریه نمی‌پردازند.

در‌ مقابل، مدارس خصوصی برای تحصیل دانش‌آموزان مبالغی در حدود 150 تا 600 یورو و حتی بالاتر دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که این مدارس تحت قوانین اتریش و همان برنامه درسی مدون فعالیت می‌کنند و مدارک تحصیلی آن‌ها کاملا معتبر است. مدارس خصوصی می‌توانند دانش‌آموزان را بنابر قوانین خود پذیرش نکنند در حالی که مدارس دولتی بدون هیچ قید و شرطی باید دانش‌آموزان را بپذیرند.

در این میان، مدارس خصوصی نیز وجود دارد که تحت قوانین عمومی اتریش فعالیت نمی‌کنند. دانش‌آموزانی که در‌ این مدرسه‌ها درس می‌خوانند باید در امتحانات نهایی معتبر که در خارج از این مدارس برگزار می‌شود شرکت کنند.

سال تحصیلی و تعطیلات در اتریش

در اتریش مانند بسیاری از کشورهای دیگر، سال تحصیلی به دو ترم زمستان (از سپتامبر تا فوریه) و تابستان (از فوریه تا ژوئن) تقسیم می‌شود.

در‌ این میان تعطیلاتی نیز وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • یک هفته در فوریه بین دو ترم (Semesterferien)
  • یک و نیم هفته برای عید پاک (Osterferien)
  • سه روز در حدود پنطیکاست (Pfingstferien)
  • نه هفته در تابستان(Sommerferien)
  • پنج روز در ماه اکتبر (Herbstferien)
  • حدود دو هفته در کریسمس(Weihnachtsferien)

علاوه بر این، پنج روز تعطیل اضافی نیز در سال وجود دارد (schulautonome

freie Tage) که حداقل سه روز آن توسط مدرسه و بقیه از طریق دولت فدرال تعیین می‌شود. این تعطیلات اغلب شامل روز‌هایی است که در بین دو تعطیلی قرار دارند.

مهاجرت تحصیلی در اتریش

آموزش حرفه‌ای (فنی حرفه‌ای)

یکی از ویژگی‌های مهم تحصیل در اتریش فراهم کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای علاقه‌مندان است تا افراد در رشته‌های موردعلاقه‌شان به کسب مهارت بپردازند. سیستم آموزشی اتریش 3 روش اصلی برای یادگیری این آموزش‌ها ارائه می‌دهد که شامل برنامه آموزش حرفه‌ای دوگانه (VET) برنامه آموزشی ترکیبی (duale

Berufsausbildung) و برنامه آموزشی در مدرسه است.

در اتریش، شما می‌توانید با یا بدون دریافت گواهی پایان تحصیلات وارد دوره کارآموزی شوید. دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره متوسطه AHS که سال هشتم را به پایان رسانده‌اند باید یک سال را در دوره پیش حرفه‌ای سپری کنند.

در مدرسه پیش حرفه‌ای، دانش آموزان باید یک رشته از حدود ۲۰۰ رشته را انتخاب کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از: عمران، مدیریت، مهندسی، گرافیک، بیزنس و مد.

پس از اتمام دوره، دانش آموزانی که می‌خواهند حرفه‌ای تر رشته‌ای را دنبال کنند به سال دوم مدرسه آموزش حرفه‌ای متوسط ​​یا سال اول مدرسه آموزش عالی حرفه‌ای می‌روند.

از طرفی دیگر، دانش‌آموزان می‌توانند یک دوره کارآموزی در قالب برنامه آموزش حرفه‌ای دوگانه (VET) را آغاز کنند. در این دوره دانش آموزان 80 درصد از زمان خود را صرف آموزش عملی می‌کنند و 20% باقیمانده را به به‌صورت تئوری می‌آموزند. این دوره‌ها اغلب به مدت 2 تا 4 سال طول می‌کشد و با یک امتحان عملی به پایان می‌رسد. پس از موفقیت در امتحان، فارغ التحصیلان می‌توانند در کالج ارشد صنعتی (Meisterschule) شرکت کنند و دوره‌های تخصصی‌تر رشته موردنظرشان را ببینند.

یکی دیگر از فرصت‌های آموزشی در فنی‌ حرفه‌ای مدل حرفه‌ای کارآموزی است که به دانش‌آموزان امکان می‌دهد در کنار آموزش در امتحانات نهایی مدرسه نیز شرکت کنند.

مدرسه آموزش حرفه‌ای سطح متوسط (BMS)

یکی دیگر از راه‌های کسب مهارت‌های حرفه‌ای و‌ تحصیل در اتریش، ثبت‌نام در مدرسه‌ و شرکت در‌‌ دوره‌های مخصوص به مدت 3 الی 4 سال است.

برای آموزش حرفه‌‌ای سطح متوسط ​​(Berufsbildende mittlere Schule یا BMS)، این مدارس توانمندی‌های اساسی مرتبط با کار مانند حسابداری یا مطالعات بازرگانی با تحصیلات عمومی ترکیب می‌‌کنند. هرچند که بعد از اتمام این دوره‌ دانش‌آموزان نمی‌توانند وارد دانشگاه‌های عمومی اتریش شوند، اما از آنها خواسته می‌شود تا دوره‌های آموزشی عملی یا کارآموزی را به پایان برسانند.

در دورهای BMS مهارت‌های مختلفی مانند فنی، تجارت، صنایع دستی، تجارت و اقتصاد، مد، صنعت هتل و رستوران، گردشگری، شغل‌های اجتماعی، ورزش، مراقبت‌های بهداشتی، پرستاری، کشاورزی، جنگلداری و‌ خدمات اجتماعی آموزش داده می‌شود. پیش نیاز این دوره، اتمام تحصیلات تا سال هشتم در اتریش یا در برخی موارد شرکت در آزمون‌های ورودی است.

دوره BMS با یک امتحان نهایی به پایان می‌رسد که پس از آن دانش آموزان می‌توانند در حوزه تخصصی خود کار کنند یا آنکه تحصیلات خود را با دوره‌های آموزشی پیشرفته (Aufbaulehrgänge) ادامه دهند و دیپلم بگیرند.

 

آموزش حرفه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی

با کمبود کار پرستاری در اتریش مواجه است بسیاری از افراد با هدف تحصیل پزشکی‌ در‌ اتریش به این کشور مهاجرت می‌کنند.

در اتریش، مدارس مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری  (Schulen für Gesundheits- und Krankenpflege) یک برنامه آموزشی 3 ساله را ارائه می‌دهند. دانش‌آموزان برای پذیرش در این مقطع باید دوره 10 سال تحصیل را به اتمام رسانده باشند و در یک آزمون ورودی شرکت کنند.

پس از اتمام دوره آموزش، دانش آموزان با نوشتن پایان نامه، دیپلم پرستاری خود را دریافت می‌کنند. در‌این مرحله آن‌ها می‌توانند یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنند

  1. در جایی مشغول به کار شوند
  2. در آزمون ورودی آموزش عالی شرکت کنند (Berufsreifepru‌fung)
  3. برای سمت‌های مدیریتی آموزش ببینند
  4. به‌دنبال دریافت تخصص در مراقبت از کودکان/نوجوانان یا سلامت روان بروند

لازم به ذکر است که پس از سال 2023، مدارس مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری فقط آموزش‌های کمک پرستاری را ارائه می‌کنند و آموزش پرستاری در دانشگاه‌های علمی کاربردی به مقطع کارشناسی تبدیل می‌شود.

 کالج

اگر بعد از مهاجرت تحصیلی به اتریش در یک مدرسه متوسطه آکادمیک (AHS) شرکت کرده‌اید و می‌خواهید که آموزش حرفه‌ای را نیز سپری کنید، کالج (Kolleg) گزینه مناسبی برایتان محسوب می‌شود. این دوره‌های چهار تا شش ترمه ( مدت زمان آن به اینکه دوره تمام وقت یا نیمه وقت باشد بستگی دارد) توسط برخی از کالج‌های آموزش عالی (BHS) ارائه می‌شوند.

کالج‌ها در‌ رشته‌های مختلفی مانند فناوری، هنر و صنایع دستی، تجارت، آموزش ابتدایی، مد، گردشگری و اقتصاد به‌ آموزش افراد می‌پردازند. لازم به ذکر است که برای پذیرش در این کالج‌ها باید امتحانات نهایی مدرسه را پشت سر گذاشته باشید.

در کالج‌های فنی، گذراندن دوره چهار ساله اغلب کفایت می‌کند و پس از آن مهارت آموزان می‌توانند دیپلم بگیرند و مشغول به کار شوند.

آموزش دو زبانه

برای گذراندن دوره‌های فنی حرفه‌ای در اتریش بهتر است به زبان آلمانی تسلط داشته باشید؛ چراکه بیشتر مدارس فنی و حرفه‌ای در اتریش دروس را به آلمانی تدریس می‌کنند. با این حال، مدارس دو زبانه (آلمانی و انگلیسی) مانند کالج تجارت بین‌المللی هتزن دورف (HAK) و مدارسی با کلاس‌های دو زبانه نیز وجود دارد.

شرایط ثبت نام در دانشگاه‌های اتریش

در اتریش موسسات آموزش عالی متفاوتی فعالیت می‌کنند که هریک شرایط ثبت نام مخصوص به‌ خود را دارند‌. این ویژگی موجب شده است تا هزینه تحصیل در‌ اتریش نیز متفاوت باشد.

به‌طور کلی، برای پذیرش در دانشگاه و ادامه تحصیل در اتریش به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پیش ثبت ‌نام آنلاین (در صورت نیاز).
  • ارائه کلیه مدارک مورد نیاز از جمله مدرک مربوط به آزمون ورودی
  • مدارک مربوط به مصاحبه، دانشگاه هنر یا تحویل نمونه کارها که در مدارس هنر مورد نیاز است.
  • در صورت پذیرفته شدن، یک تاییدیه دریافت خواهید کرد (positiver Zulassungsbescheid).
  • با این تاییده می‌توانید برای ثبت‌نام موسسات (Aufenthaltsbescheinigung)، ویزا (Visum) یا اجازه اقامت (Aufenthaltsbewilligung) درخواست دهید.
  • توجه داشته باشید که اگر در آپارتمانی ساکن شوید باید ظرف سه روز در اداره ثبت محل (Meldebehörde) ثبت نام کنید.
  • برای ثبت نام (Immatrikulation) باید تاییدیه پذیرش، کپی از پاسپورت یا مدارک شهروندی، فرم‌های موردنیاز و یک عکس پاسپورتی در اختیار داشته باشید.

سیستم دانشگاه‌های اتریش

اگر قصد تحصیل در اتریش دارید و در‌ کشوری از اتحادیه اروپا آخرین مدرک تحصیلی‌تان را اخذ کرده‌اید؛‌ باید مدرک شما در موسسات آموزشی‌ اتریش مورد پذیرش قرار بگیرد.‌

برای اطلاع از شرایط مدارک اعطا شده در خارج از اتحادیه اروپا نیز می‌توانید با AAIS تماس بگیرید.

مهم‌ترین نکاتی که در سیستم‌ دانشگاهی اتریش در هنگام ثبت نام و پذیرش وجود دارد عبارتند از:

  1. شما می‌توانید مدارک و اسناد را به‌صورت آنلاین که به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده است ارسال کنید.
  2. اگر رشته‌ تحصیلی انتخابی‌تان دارای امتحان ورودی باشد باید در آن شرکت کنید.
  3. پس از پذیرش، ممکن است از شما خواسته شود که در امتحانات دیگری نیز شرکت کنید.
  4. در برخی از رشته‌ها باید یک دوره مقدماتی (STEOP) را در ترم اول سپری کنید.
  5. اگر در هر یک از امتحانات STEOP مردود شوید امکان امتحان مجدد تا سه بار را دارید.
  6. دانشگاه‌های علمی کاربردی، دانشجویان را از طریق آزمون پذیرش و مصاحبه انتخاب می‌کنند که تعداد دانشجویان شرکت کننده معمولاً محدود است.
  7. در اکثر مدارس و‌ دانشگاه‌های هنر، شما باید یک نمونه کار قوی ارائه دهید.
  8. پذیرش در دور‌‌ه‌های لیسانس و دیپلم به ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح C1 نیاز دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *