اتریش فقط یک کشور جذاب برای سفر، گردش و تفریح نیست، بلکه می‌تواند مقصد مهاجرت شما باشد. اگر قصد دارید کسب و کار مربوط به خود را راه‌اندازی کنید یا ایده تاسیس شرکتی نوآور را در سر دارید یا به توسعه استارتاپ خود فکر می‌کنید، باز هم کشور اتریش می‌تواند یکی از بهترین مقاصد برای شما باشد. اگرچه کارآفرینی در اتریش مانند هر کشور دیگری بر اساس قوانین و ضوابط خاصی انجام می‌شود، اما راه‌اندازی کسب و کار در اتریش می‌تواند سکوی پرتاب تجارت شما باشد. چراکه از یک سو به بازار اروپا دسترسی خواهید داشت و از سوی دیگر برای رشد و موفقیت مورد حمایت و توجه قرار خواهید گرفت.

بنابراین اگر ایده تجاری و اقتصادی و قصد شروع یک بیزنس و کارآفرینی دارید؛ به‌طور جدی به اقامت اتریش از طریق کارآفرینی فکر کنید.

شرایط کلی راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی در اتریش

اقتصاد پویای اتریش توجه بسیاری از ایده‌پردازان، نیروهای ماهر کار و استارتاپ‌ها را به خود جلب کرده است. با این حال خوب است بدانید که از سال 2018 به بعد، هر ساله بیش از 40 هزار کسب و کار در اتریش شروع به فعالیت کرده‌اند. همچنین بیش از 1000 شرکت خارجی دفتر مرکزی خود را در اتریش مستقر کرده‌اند و بیش از 380 دفتر مرکزی منطقه‌ای از بین شرکت‌های چند ملیتی برجسته در اتریش فعالیت می‌کنند.

اگر قرار است شما هم با هدف کارآفرینی در اتریش به این کشور مهاجرت کنید در وهله اول باید ایده‌ای نو داشته باشید. اگر ایده شما در راستای مشاغل مورد نیاز اتریش باشد، احتمال موفقیت برای پیشبرد مقاصد شما بیشتر خواهد بود.

بنابراین ابتدا باید یک طرح بیزنسی یا کارآفرینی را تدوین کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد. طرح خود را برای دولت اتریش ارسال کنید و منتظر بررسی و اعمال نظر بمانید. چنانچه نتیجه بررسی این باشد که طرح شما به اقتصاد اتریش کمک می‌کند، گواهی ضمانت حمایت از طرح توسط اتاق بازرگانی اتریش صادر خواهد شد.

با این گواهی ضمن اینکه موفق می‌شوید ویزای سرمایه گذاری و مجوز اقامت اتریش از طریق کارآفرینی را دریافت کنید، می‌توانید برای مراحل بعدی پیشبرد کسب و کار در اتریش برنامه‌ریزی کنید.

حمایت و تسهیلات دولت اتریش برای کارآفرینی در اتریش

چنانچه طرح خلاقانه شما برای کارآفرینی در اتریش مورد قبول واقع شود، گواهی تضمینی حمایت از کسب و کار شما صادر خواهد شد. آیا این جمله به معنای حمایت مادی و معنوی دولت از راه اندازی کسب و کار در اتریش است؟! بله! دقیقا! دولت این کشور به هر نحوی که بتواند از سرمایه‌گذاری در اتریش حمایت می‌کند.

شما به‌عنوان یک کارآفرین اجازه استفاده از تمامی خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب، افزایش سرمایه یا دریافت تسهیلات را خواهید داشت. نرخ بهره تسهیلات بسیار مناسب است و زمان تصاحب آن نیز منطقی در نظر گرفته شده است.

همچنین چنانچه شرکت شما تحقیقات محور باشد و نیاز به تحقیقات میدانی یا استفاده از نتایج تحقیقات تخصصی پیشین باشد، دولت اتریش حداکثر همکاری را برای دسترسی راحت شما به این اطلاعات خواهد داشت.

کارآفرینی در اتریش

مزایای راه اندازی کسب و کار در اتریش

نمی‌توان به کارآفرینی در اتریش فکر کرد، بدون اینکه مزایای این اقدام اقتصادی را در نظر گرفت. راه اندازی کسب و کار در اتریش یعنی بهره‌مندی از همه امکاناتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

دسترسی به بازار بین‌المللی

داشتن یک کسب و کار در اتریش یعنی دسترسی به 750 میلیون مشتری بالقوه در قلب اروپا! موقعیت جغرافیایی اتریش برای ارتباط بین اروپای غربی، مرکزی و شرقی بسیار ایده آل است. این امر از میزان استعدادی که از داخل اروپا جذب می‌کند و موقعیت آن به عنوان مرکز پرواز و حمل‌ونقل به اروپای شرقی مشهود است.

از طرفی گسترش حمل و نقل به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات خود را به تمام اروپا صادر کنید.

حمایت از نوآوری

اتریش در بین کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین سطح حمایت از ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه را داراست. به همین دلیل این کشور به فضایی جذاب برای سرمایه‌گذاری، تحقیق و پژوهش تبدیل شده است.

معافیت‌های مالیاتی جذاب مانند حق بیمه تحقیقاتی 14% یا سایر وجوه ارائه شده توسط آژانس ترویج تحقیقات (FFG) یا خدمات اقتصادی اتریش (AWS)، چند نمونه برای مشوق های سرمایه‌گذاری هستند.

زیرساخت‌های کارآمد اقتصادی

کارآفرینی در اتریش هم با حمایت مادی و معنوی دولت همراه است و هم اینکه ثبات زیرساخت‌های اقتصادی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز، جز توسعه کسب و کار در اتریش، دغدغه دیگری نداشته باشد.

سیستم مالیاتی برای صاحبان مشاغل کاملا شفاف و روشن است و پایداری آن باعث می‌شود تا مدیران احساس ناامنی و بی‌ثباتی نداشته باشند.

همچنین شما به‌عنوان یک کارآفرین خارجی اجازه افتتاح حساب بین‌المللی، برخورداری از تسهیلات با نرخ سود پایین از بانک و استفاده از بیمه درمانی برای خودتان و خانواده را نیز خواهید داشت.

کیفیت زندگی بی‌نظیر

اقامت اتریش از طریق کارآفرینی یعنی زندگی در کشوری که مردم آن از سطح زندگی و رفاه عالی برخوردارند. مزایایی همچون زیبایی‌های طبیعی گرفته تا قوانین شهروندی مترقی، درآمد بالا، سطح زندگی استاندارد، سیستم حمل و نقل عالی، استفاده از خدمات بهداشتی درجه یک و یک سیستم آموزشی پیشرفته به شما در مسیر تجارت کمک می‌کند.

فرقی ندارد کار در اتریش را انتخاب کرده باشید یا با کارآفرینی در اتریش ساکن شده‌اید، در هر حال شما درآمد مکفی خواهید داشت و یک زندگی در سطح عالی را تجربه خواهید کرد.

تحصیل برای تجارت

یکی از ویژگی‌های عالی سیستم آموزشی اتریش، ارتباط نزدیک بین شرکت‌ها و مدارس و دانشگاه‌هاست که منجر به برنامه‌های کارآموزی موثر در طی مسیرهای آکادمیک می‌شود.

با قدرت خرید و شبکه حمایتی قوی از کارآفرینان، اتریش مزایای بیشماری را برای صاحبان مشاغل و فریلنسرها ارائه می‌دهد و همچنین مکانی سودآور برای سرمایه گذاران بین‌المللی است.

وجود کارکنان باانگیزه و وفادار

سیستم تحصیل در اتریش، دانش آموختگان را ماهر، باانگیزه و وفادار بار می‌آورد. بنابراین می‌توانید امیدوار باشید که ادامه مسیر کارآفرینی در اتریش را با کارکنانی مستعد و حرفه‌ای پیش ببرید و بتوانید خیلی راحت به اهدافی که تدوین کرده‌اید، دست پیدا کنید.

به لطف روابط خوب بین کارفرمایان و کارمندان، نرخ بهره‌وری نیروی کار بالا و میزان اعتصاب پایین است. ضمناً نرخ فساد اداری در اتریش بسیار پایین است.

دریافت اقامت اتریش از طریق کارآفرینی

برای راه‌اندازی کسب و کار در اتریش، به اجازه اقامت نیاز دارید. استثنائاتی برای سهامداران یا اعضای شرکت‌های غیرانتفاعی وجود دارد. به عنوان مدیرعامل یک شرکت، تا زمانی که شهروند اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس باشید، یک محل اقامت ثانویه کافی است.

به طور کلی، کارآفرینی در اتریش یکی از راه‌های اخذ اقامت این کشور است. پس از تایید طرح و صدور گواهی توسط اتاق بازرگانی اتریش، باید برای دریافت ویزا به سفارت اتریش درخواست ارسال می‌کنید.

هم‌زمان با ثبت شرکت، کارت قرمز_سفید_قرمز برای شما صادر می‌شود که به وسیله آن تا 2 سال می‌توانید در اتریش اقامت کنید و اهداف شرکت خود را پیش ببرید. بعد از دو سال چنانچه در کار خود موفق باشید، مجوز اقامت شما تمدید می‌شود، بعد از 5 سال چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توانید برای اقامت دائم اتریش درخواست دهید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در اتریش

برای کارآفرینی در اتریش و ثبت شرکت باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • اصل و کپی تمام مدارک هویت خودتان و شرکای احتمالی
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی
  • اساسنامه شرکت
  • مدارک مربوط به مکان قرارگیری شرکت مثل اجاره نامه یا سند مالکیت
  • نمونه امضای اعضای شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مجوز اقامت
  • مجوز بیمه
  • اثبات صلاحیت حرفه‌ای
  • معرفی سهامداران و مدیرعامل
  • توافق نامه محضری اعضای شرکت
  • ارائه صورت‌های مالی
  • ارائه طرح اصلی تجاری
  • مدارک مستدل حاکی از پرداخت سهم سرمایه اولیه توسط اعضا
  • پرداخت هزینه ثبت شرکت در اتریش
کسب و کار در اتریش

انواع شرکت در کشور اتریش

برای کارآفرینی در اتریش می‌توانید یکی از انواع شرکت‌های زیر را ثبت کنید:

سهامی عام (AG)

این نوع شرکت به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد، سهام آن در بورس داد و ستد می‌شود و برای شروع به مبلغی معادل 70.000 یورو نیاز است.

شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)

یکی از متداول‌ترین انواع شرکت در اتریش که حتی با یک نفر هم قابل راه‌اندازی است. اگرچه عنوان شده است که برای راه‌اندازی آن به 35.000 یورو سرمایه اولیه نیاز است، اما اگر قصد کارآفرینی در اتریش را دارید با نصف این مقدار پول هم می‌توانید شرکت خود را ثبت کنید.

تاسیس شعبه یک شرکت خارجی

شما هم می‌توانید یک شعبه از یک شرکت بزرگ خارجی را در اتریش راه‌اندازی کنید و هم به‌عنوان یک شرکت تابعه جزیی از یک شرکت بزرگ، اما با هویت مستقل در اتریش باشید.

شرکت انفرادی

شما می‌توانید طبق قانون اتریش، یک شرکت تک نفره راه‌اندازی و مدیریت کنید. اما در راه‌اندازی و مدیریت، مالیات و بیمه باید تابع قوانین این کشور باشید.

مالیات هر کدام از شرکت‌ها در اتریش چقدر است؟

شما حتی اگر مشغول کار دانشجویی در اتریش هم باشید، باید مالیات بپردازید. بنابراین مالیات جزیی از زندگی اقتصادی شما در اتریش است. به‌طورکلی نرخ مالیات شرکت‌ها 25 درصد است، اما با کارآفرینی در اتریش 9 درصد از میزان مالیات شما کسر خواهد شد و شامل معافیت مالیاتی می‌شوید.

جدول امتیازهای لازم جهت ثبت شرکت در اتریش

اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار خود در اتریش را دارید، اطلاعات جدول زیر را با دقت بررسی کنید:

معیارهای واجد شرایط بودن برای بنیانگذاران استارت آپامتیاز
صلاحیتحداکثر امتیاز مجاز: 30
تحصیلات/آموزش حرفه ای کامل یا دانش یا مهارت های خاص در شغل آینده20
برنامه تکمیل شده با حداقل مدت سه سال در یک موسسه آموزش عالی20
دوره دیپلم یا دوره لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا یا آموزش/آموزش حرفه ای در اتریش30
سابقه کار بر اساس صلاحیتحداکثر امتیاز مجاز: 10
سابقه کار (هر نیم سال)1
توانایی‌های زبانیحداکثر امتیاز مجاز:  15
آلمانی: تشدید استفاده ابتدایی از زبان سطح A25
آلمانی: استفاده مستقل یا تشدید شده از زبان سطح B1-B210
انگلیسی: تشدید استفاده مستقل از زبان سطح B210
آلمانی: استفاده شایسته از زبان سطح C1-C215
فرانسوی: استفاده مستقل از زبان سطح B15
اسپانیایی: استفاده مستقل از زبان سطح B15
بوسنیایی، کرواتی یا صربی: استفاده مستقل از زبان سطح B15
امتیازات جایزهحداکثر امتیاز مجاز: 30
شواهد سرمایه گذاری اضافی حداقل 50000 یورو10
پذیرش در انکوباتور کسب و کار یا تامین مالی توسط یک آژانس تامین مالی استارت آپ در اتریش10
سن تا 35 سال10
مجموع حداکثر امتیازات مجاز85
حداقل مورد نیاز50

دریافت کارت قرمز سفید قرمز

کارآفرینی در اتریش، راه‌اندازی استارتاپ یا اجازه کار به معنای دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش است. کارتی که به موجب آن دو سال حق زندگی و اشتغال در اتریش را خواهید داشت و علاوه بر آن می‌توانید خانواده خود را نیز در کنارتان داشته باشید و همگی از پوشش بیمه درمانی و حق تحصیل استفاده کنید. این مجوز اقامت پس از دو سال قابل تمدید است.

سوالات متداول

پس از ثبت شرکت و شروع به کار، کارت قرمز سفید قرمز برای شما صادر می‌شود که دو سال اعتبار دارد. اگر همه چیز خوب پیش برود این مدت قابل تمدید است و بعد از5 سال می‌توانید برای اقامت دایم درخواست دهید.

برای اینکه فرصت‌های شغلی از دستتان در نرود، بهتر است مدارک دانشگاهی معتبر داشته باشید. متقاضیان خارجی برای مشاغل کادر درمان باید نوستریفیکیشن داشته باشند.

قانون ساعت کاری در اتریش می‌گوید کارمندان و کارگران روزانه حداکثر 8 ساعت و هفتگی باید حداکثر 40 ساعت کار کنند که البته همیشه در این میان استثنائاتی وجود دارد که با پرداخت اضافه کار و مرخصی جبرانی همراه است.

در شرایط عادی معمولاً بین 8 تا 10 هفته طول می‌کشد تا ویزا کاری اتریش آماده شود. اما اگر مشکلاتی هنگام صدور مجوز پیش بیاید این مدت ممکن است افزایش هم پیدا بکند.

اگر شما یک دانشجو یا دانش آموز خارج از محدوه شینگن هستید، می‌توانید برای کار دانشجویی در اتریش یا کار پاره وقت اقدام کنید. اما باید در نظر داشته باشید که در کنار تحصیل خود تنها مجاز هستید در طول هفته 20 ساعت کار کنید

دولت اتریش حمایت ویژه‌ای از کارآفرینان انجام می‌دهد و چتر حمایتی گسترده‌ای برای آنان در نظر گرفته است؛ به‌طوری که هر ساله نزدیک به 40000 شرکت جدید در این کشور تاسیس می‌شود. بنابراین اتریش کشور خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

همه کسانی که در اتریش اقامت معمولی دارند، مشمول مالیات می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *