اتریش یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپاست که در حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی به‌ویژه برای مهاجران طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. مهاجرت پرستاران به اتریش مزیت‌های فراوانی از جمله تسهیل دسترسی به بازار کار جهانی و پیدا کردن فرصت‌های شغلی متنوع وابسته به سطح تحصیلات، مهارت‌ و تجربیات شما دارد.

به دلیل اینکه سن جمعیت اتریش رو به افزایش است، این کشور نیاز گسترده‌ای به نیروی کار متخصص و ماهر در بخش‌های مختلف دارد. مشاغل مورد نیاز اتریش بخش‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات، مهندسی، هنر، موسیقی، طراحی و به ویژه بهداشت و درمان را شامل می‌شود.

وضعیت کار پرستاری در اتریش

اگر در اتریش تحصیل کرده‌اید یا دانش آموخته یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید، می‌توانید با توجه به مهارت و تخصص خود برای کاریابی اقدام کنید. اما اگر مدارک شما متعلق به دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی غیر اروپایی است، باید از طریق معادل‌سازی مدرک دانشگاهی و دریافت کارت قرمز، سفید، قرمز اتریش به دنبال فرصت‌های شغلی در حوزه بهداشت و درمان در این کشور بگردید. موسسات تحقیقات اقتصادی اتریش اعلام کرده‌اند که این کشور تا سال 2030 دچار کمبود پرستار خواهد بود.

پس از مهاجرت پرستاران به اتریش، اکثر آن‌ها در شهرهای وین، گراتس، لینز، اینسبروک و کلاگنفورت مشغول به کار می‌شوند.

طبق آمار رسمی در سال 2021 تعداد 94909 پرستار در شاخه‌های مامایی، کارشناس سلامت عمومی، امدادگر، اتاق عمل، پرستار مدارس، زندان‌ها، آسایشگاه‌ها و پرستار سالمندان مشغول به کار بوده‌اند. در سال 2021، تعداد پرستاران شاغل در اتریش 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و این آمار در سال‌های گذشته نیز روند صعودی خود را حفظ کرده است. به اذعان رسانه‌ها تخمین زده می‌شود که حدود 16.5 درصد از پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان‌های اتریش، خارجی هستند.

مهاجرت پرستاران به اتریش

شرایط مهاجرت پرستاران به اتریش

کار پرستاری در اتریش یکی از مشاغل پرتقاضاست. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم جمعیت این کشور اغلب سالمند هستند و در حوزه بهداشت و درمان، اتریش نیاز به نیروی کار جوان دارد. برای مهاجرت پرستاران به اتریش، تنها داشتن مدرک پرستاری کافی نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز باید با آن همراه باشد.

به گفته مقامات اتریش، برای مهاجرت پرستار به این کشور، باید متقاضی دارای مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه پرستاری باشد و در صورت لزوم در دوره‌های کارورزی و مهارت آموزی شرکت کند. تسلط به زبان آلمانی و سابقه کار مرتبط هم یک امتیاز برای متقاضی محسوب می‌شود. 

از شروط مهاجرت پرستاران به اتریش معادل‌سازی مدارک دانشگاهی و اخذ پروانه رسمی پرستاری است. پس از مهاجرت، چنانچه 5 سال در اتریش کار کنید، حقوق بگیرید، مالیات و بیمه بپردازید، مجوز اقامت دائم دریافت می‌کنید.

چه مراحلی پرستاران باید برای مهاجرت به اتریش طی کنند؟

در ادامه مراحل و شرایط مهاجرات پرستاران به اتریش را به صورت خلاصه توضیح داده‌ایم:

  1. در ابتدا باید یک سری مدارک را که در ادامه توضیح خواهیم داد؛ تهیه و ترجمه کنید تا به تایید سفارت اتریش برسد.
  2. باید مدارک را به اداره مسئول استان ارسال کنید. برای پیدا کردن اداره مسئول در استان مورد نظر خود اینجا کلیک کنید.
  3. بررسی مدارک حداکثر 4 ماه زمان بر است و 150 یورو هزینه دارد.
  4. در نتیجه بررسی، یک اطلاعیه (Bescheid) از آن اداره دریافت می‌کنید که آیا درخواست شما تایید شده است یا خیر. در اطلاعیه ذکر می‌شود چند ساعت آموزش عملی و چند ساعت آموزش تئوری باید طی کنید. این میزان ساعت متناسب با سابقه کاری و تحصیلی درخواست‌دهنده متفاوت است.
  5. می‌توانید با این اطلاعیه فرایند کاریابی را شروع کنید.
  6. در صورت تایید درخواست شما توسط مرکز درمانی، کارفرما درخواست صدور کارت RWR شما را به مراجع مسئول ارائه خواهد داد. این کارت معمولاً دو ساله خواهد بود و پس از آن امکان تبدیل به سه و پنج ساله را خواهد داشت.
  7. پس از صدور کارت RWR، یک ویزا نوع D برای شما صادر می‌شود که می‌توانید از طریق آن برای دریافت کارت RWR خود و همچنین شرکت در دوره‌های عملی و تئوری به اتریش سفر کنید.
  8. در زمان گذراندن دورهای خود، در یک سطح پایین‌تر از سطح نهایی خود پس از پایان دوره کار خواهید کرد و همچنین حقوق شما متناسب با همین سطح درنظرگرفته می‌شود.
  9. بعد از اینکه دوره را کامل طی کردید، به عنوان registered nurse کارتان را در سطح اصلی خود ادامه می‌دهید.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستار به اتریش

برای درخواست مهاجرت پرستاران به اتریش مدارک زیر مورد نیاز است:

  • پاسپورت یا مدرک شهروندی
  • مدارک هویتی و شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • گواهی واجد شرایط بودن برای تحصیل در سطح دانشگاه
  • مدارک مربوط به وضعیت دانشگاه خارجی، دانشگاه علمی کاربردی یا سایر موسسات آموزشی
  • اسنادی که تحصیلات خارجی را تا حد امکان با جزئیات توصیف می‌کنند. به عنوان مثال برنامه درسی، سوابق تحصیلی، دفترچه دانشگاه، گواهی های امتحان نهایی، کار آکادمیک
  • گواهی پایان تحصیل که نشان دهنده اتمام تحصیلات و اعطای هر مدرک تحصیلی باشد (گواهی مدرک باید در اصل ارائه شود)
  • پایان نامه (حداقل چکیده به زبان آلمانی)
  • شرح سابقه کاریابی
  • ارزیابی مدرک تحصیلی شما توسط ENIC NARIC AUSTRIA
  • شواهد مبنی بر ضرورت نوستریفیکیشن برای انجام حرفه متقاضی یا برای ادامه تحصیل در اتریش
  • CV (مختصر، با توجه خاص به تاریخ تحصیلی)
  • مدارک دانش کافی به زبان آلمانی (حداقل سطح B2)

وضعیت کار پرستاری در اتریش برای ایرانیان

در سال 2021 حدود 2000 پرستار ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند و اتریش یکی از پرطرفدارترین مقاصد آن‌ها بوده است.

طبق آمار در سال 2021 حدود 40 هزار ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند و شما نیز می‌توانید یکی از اعضای بزرگ خانواده ایرانیان مقیم در اتریش باشید. مهاجرت پرستاران ایرانی به اتریش دارای مزایای فراوانی است که چنانچه موفق به اخذ ویزای کار اتریش شوید از آن‌ها بهره‌مند خواهید شد:

  • حقوق بالا

حقوق پرستار در اتریش بسیار مناسب است. این مزیت به افزایش کیفیت زندگی و رفاه اقتصادی پرستاران کمک می‌کند. ضمن اینکه هر چقدر تخصص، سابقه و تحصیلات شما بالاتر باشد، حقوق بیشتری خواهید داشت.

  • سیستم بهداشت و درمان پیشرفته‌

مهاجرت کادر درمان به اتریش یعنی دسترسی به محیط کاری بهداشتی و پیشرفته. اتریش یک کشور پیشرو در علوم پزشکی و پرستاری است.

  • سطح بالای شرایط کاری

علاوه بر مناسب بودن سطح حقوق پرستار در اتریش، شرایط کاری نیز بسیار سطح بالاست. اتریش دارای سازمان‌های معتبری در حوزه پرستاری است که به مهاجران پرستار کمک می‌کند تا فرصت‌های مناسب برای پیشرفت حرفه‌ای را پیدا کنند. همچنین قوانین کاری، پیشرفته است و حمایت قانونی برای حقوق پرستاران نیز وجود دارد.

  • فرصت آموزش و پیشرفت حرفه‌ای

کار پرستاری در اتریش با فرصت آموزش و پیشرفت حرفه‌ای همراه است. مهاجرت پرستاران در اتریش فرصت حضور در کلاس‌های رایگان زبان آلمانی و انگلیسی و یا ادامه تحصیل را نیز فراهم می‌کند.

کار پرستاری در اتریش

حقوق پرستاران در اتریش

طبق آماری که در سال ۲۰۲۲ از حقوق پرستار در در اتریش منتشر شده است، هر پرستار به‌طور میانگین معادل 2920 یورو در ماه درآمد دارد. کمترین حقوق پرستار در اتریش در ماه ۱۴۶۰ یورو و بیشترین آن ۴۵۲۰ یورو گزارش شده است.

با این حال هر چقدر که فرد دارای مهارت‌های بیشتر، سابقه طولانی‌تر، تحصیلات بالاتر و شغل مهم‌تری باشد، درآمد بیشتری خواهد داشت.

اتریش با ثبت حقوق 4520 ​​یورویی برای پرستاران در ماه بالاترین میانگین حقوق را در اروپای مرکزی و شرقی دارد و پس از آن آلمان با 4045 یورو قرار دارد به همین دلیل مهاجرت پرستاران به اتریش همواره پرتقاضاست.  جالب است بدانید که کار پرستاری در اتریش، حقوق و مزایای بالاتری حتی نسبت به انگلستان دارد. میانگین حقوق پرستاران در انگلستان 34500 یورو اعلام شده است که  همین موضوع نارضایتی گسترده‌ای بین پرستاران بریتانیایی به وجود آورد. این در حالی است که پرستاران فرانسه و فنلاند درآمد کمتری حتی نسبت به انگلستان دارند.

برای کار پرستاری در اتریش چه مدل ویزای کاری نیاز است؟

برای دریافت ویزای اشتغال در اتریش باید ابتدا مدرک تحصیلی را معادل‌ سازی کنید. برای این منظور مدارک خود را به سازمان مربوطه در اتریش می‌فرستید تا کارت RWR صادر شود. کارت قرمز سفید قرمز اجازه‌ای است که برای اقامت و کار در اتریش به شما داده خواهد شد.

اگر در این مرحله نمی‌دانید کدام ویزا بهتر است و شرایط شما برای دریافت چه نوع اقامتی مناسب است، بهتر است یا یک موسسه مهاجرتی وارد گفتگو شوید.

ساعت کار پرستاران در اتریش چقدر است؟

هفته‌های کاری در اتریش معمولاً با 40 ساعت کار همراه است. هر شیفت پرستاری حداکثر 13 ساعت طول می‌کشد و فاصله استراحت تا شیفت بعدی 11 ساعت است.

علاقمندان به مهاجرت پرستار به اتریش باید بدانند که حداکثر زمان کار در هفته در این کشور 60 ساعت است و اضافه کاری با مرخصی یا پاداش مالی جبران می‌شود.

پروسه و نحوه کاریابی پرستاری در کشور اتریش

می‌توانید از طریق موسسات کاریابی اتریش در مراکز درمانی مشغول به کار شوید یا برای نگهداری سالمندان و بیماران اقدام کنید. می‌توانید از طریق خدمات استخدام عمومی اتریش مانند اپلیکیشن موبایل AMS، وب‌سایت خدمات استخدامی اروپا موسوم به EURES، سایت‌های کاریابی مانند talscope و  linkedin و رسانه‌های اجتماعی برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود اقدام کنید.

همچنین شما می‌توانید از ویزای جویای کار استفاده کنید و به اتریش به مدت محدود رفت و آمد کنید.

نحوه معادلسازی مدرک پرستاری در اتریش چگونه است؟

برای مهاجرت پرستاران به اتریش علاوه بر به رسمیت شناختن مدرک دانشگاهی، مراجع رسمی به‌عنوان مثال انجمن پزشکی، مهارت‌های لازم تخصصی و زبان آلمانی را که برای شغل ضروری هستند، بررسی می‌کنند.

همان طور که ذکر کردیم ابتدا باید مدارک را به اداره مسئول استان به صورت فیزیکی ارسال کنید. سپس منتظر پاسخ می‌مانید تا پروانه پرستاری اتریش را اخذ کنید. این پروسه بین 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید.

پس از تایید مدارک باید در یک دوره‌ عملی و تئوری در اتریش شرکت کنید تا کارورزی خود را به پایان برسانید.

هنگامی که اطلاعیه پذیرش را دریافت ‌کردید. همین طور در اطلاعیه ذکر می‌شود چند ساعت دوره عملی و چند ساعت دوره تئوری باید طی کنید. این میزان ساعت بسته به سابقه کار درخواست‌دهنده متفاوت است

آیا مهاجرت پرستاران بالای ۴۰ سال به کشور اتریش امکان پذیراست؟

 بر اساس سیاست‌ها و قوانین اتریش، هیچ محدودیت سنی خاصی برای مهاجرت پرستاران به این کشور وجود ندارد.

اگرچه بسیاری از کشورها محدودیت و سقف سنی برای مهاجرپذیری دارند، ما اتریش حتی به مقصدی عالی برای مهاجرت پرستاران بالای 40 سال تبدیل شده است. متقاضیان مهاجرت به این کشور باید دارای مدرک تحصیلی معتبر و تجربیات کاری باشند. با این وجود مهاجرت پرستاران به اتریش در صورتی که سایر شرایط را دارا باشند، دارای محدودیت سنی نیست.

نکات مهم مهاجرت پرستاران به اتریش

  • جهت کار به عنوان پرستار در اتریش نیاز به تایید یا معادلسازی مدرک دارید.
  • اینکه چه مدت طول می‌کشد تا در اتریش کار پیدا کنید به میزان تحصیلات و سابقه کاری شما بازمی‌گردد.
  • در طول گذراندن دوره‌های پرستاری در اتریش حقوق نیز به شما تعلق می‌گیرد.
  • شما برای کار پرستاری در اتریش به تسلط به زبان آلمانی حداقل در سطح B2 نیاز دارید.
  • پس از پذیرش شما در اتریش، می‌توانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را با ویزای پیوست به صورت هم‌زمان همراه خود به اتریش ببرید.
  • می‌توانید در وب سایت talscope.at فرصت‌های شغلی مراکز درمانی که قصد استخدام پرستاران خارجی را دارند؛ پیدا کنید.
فرم درخواست کاریابی رایگان پرستاران
با تکمیل این فرم کارشناسان ما با شما در ارتباط قرار خواهند گرفت و مقدمات اشتغال و استقرار رایگان شما در اتریش را فراهم خواهند کرد.
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
گام 1 از 5
درخواست جاب آفر در کدام شغل را دارید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *