نحوه افتتاح حساب بانکی در اتریش یکی از سوالات مهمی است که برای اغلب افرادی که در اتریش زندگی می‌کنند یا قصد ورود به بازارهای مالی اتریش را دارند، پیش می‌آید. همچنین پس از اقامت در اتریش یا در بدو ورود خود به این کشور به به یک حساب بانکی احتیاج خواهید داشت. در این متن درمورد نحوه باز کردن حساب بانکی در اتریش و نکات مهم این فرایند صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه افتتاح حساب بانکی در اتریش برای افراد خارجی

واقعیت این است که ملیت عامل تمایز نیست. با این حال به دلایل مالیاتی، کشوری که در آن زندگی می‌کنید و همچنین محل اقامت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع، تفاوت عمده‌ای در نحوه رسیدگی بانک‌ها به فرآیند افتتاح حساب بانکی وجود ندارد. البته اگر می‌خواهید یک حساب بانکی به زبانی غیر از آلمانی باز کنید، باید از بانک مورد‌نظرخود استعلام بگیرید.

افتتاح حساب بانکی در اتریش برای افراد خارجی و مهاجران، فرایند دشواری نیست. بسیاری از موسسات مالی این امکان را به شما می‌دهند که به‌راحتی تمامی اقدامات لازم در رابطه با افتتاح حساب را به صورت آنلاین انجام دهید.

به صورت کلی، افتتاح رسمی حساب بانکی اتریش در چارچوب یک قرار ملاقات شخصی در شعبه بانک انجام می‌شود. مدت کوتاهی بعد، کارت بانکی (Bankkarte) خود را دریافت خواهید کرد که در اتریش به عنوان "Bankomatkarte" شناخته می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز باز کردن حساب بانکی در اتریش

پیشنهاد می‌کنیم قبل از افتتاح حساب، با بانک مورد نظر خود تماس بگیرید تا از مراحل دقیق و مدارک مورد نیاز خود مطلع شوید. ممکن است برای افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند استثناهایی وجود داشته باشد.

به‌طورکلی، اگر قصد افتتاح حساب بانکی در اتریش را دارید در ابتدا، به مدارک زیر نیاز دارید.

  • مدرک شناسایی رسمی با عکس (Lichtbildausweis) مانند گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر
  • فرم ثبت نام اقامت (Meldezettel) یا سایر مدارک معتبر اقامت شما
  • قرارداد کار (Arbeitsvertrag) یا سایر مدارک کاری
  • سه تا از آخرین فیش حقوق شما (Gehaltsnachweis)

پس از پر کردن فرم‌های مربوط به افتتاح حساب بانکی در اتریش و ارائه مدارک یادشده، باید منتظر باشید تا بانک مورد نظر شما مراحل مربوط به اهراز هویت و بررسی مدارک شما را انجام دهد. نهایتاً بعد از حداکثر یک هفته کارت اعتباری شما از طریق پست ارسال خواهد شد.

دقت داشته باشید؛ در برخی از بانک‌ها افتتاح حساب بانکی منوط به داشتن اخذ اقامت اتریش است. بسیاری از بانک‌های اتریش بدون این مجوز به شما خدمات نمی‌دهند. اما از طرفی دیگر، برخی بانک‌ها، بدون نیاز به ویزا، خدمات مالی قابل قبولی را به شما ارائه می‌دهند.

افتتاح حساب بانکی در اتریش

انتخاب بانک مناسب در اتریش

اتریش دارای یکی از متراکم‌ترین شبکه‌های بانکی در اروپا با بیش از 800 بانک تایید شده است. در ادامه چندین بانک بزرگ در اتریش را معرفی می‌کنیم.

Erste Group Bank AG

این بانک احتمالاً بزرگ‌ترین بانک اتریش است که حدود 2700 شعبه در اتریش و سراسر اروپا دارد.

اگر قصد افتتاح حساب در این بانک را دارید؛ ابتدا قبل از شروع هرکاری قوانین مربوط به افتتاح حساب و خدمات‌دهی آن را مطالعه کنید. این نکته بسیار مهم است زیرا سیاست‌های بانکی کشورها بسیار متغیر بوده است.

Raiffeisen Bank International AG

این بانک خدمات خوبی را به مهاجران و به‌ ویژه مهاجران کشورهای غیر اتحادیه اروپا ارائه می‌کند. بانک رایفیزین زندرال دارای شعب بسیاری در حدود 500 شعبه درسراسر اتریش است.

UniCredit Bank Austria

یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور است که دارای بیش از 350 شعبه در اتریش و ده‌ها شعبه در سراسر جهان است.

 

انواع حساب های بانکی در اتریش چیست؟

در اتریش هم مانند سایر کشورها، بانک‌ها خدمات متنوعی را در قالب انواع حساب بانکی ارائه می‌دهند. انواع حساب‌های بانکی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به انواع حساب بانکی در اتریش اشاره شده است:

  • حساب جاری: برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است و جز بانکداری خرده فروشی محسوب می‌شود. حساب‌های جاری همراه با یک کارت بانکی هستند که به شما امکان استفاده از دستگاه‌های خودپرداز را می‌دهد.
  • حساب پس انداز: حسابی است که مشتریان می‌توانند در آن پس‌انداز کنند و سود سپرده‌های خود را دریافت کنند. نرخ بهره در حساب‌های پس‌انداز در اتریش معمولاً کمتر از سایر انواع روش‌های سرمایه‌گذاری است.
  • حساب مشترک: این حساب بانکی برای زوج ها در نظر گرفته شده است. به این معنی که دارندگان این حساب، دو کارت عابر بانک برای دریافت و پرداخت حساب مشترک خود دریافت می کنند.
  • کارت اعتباری: دریافت کارت‌های اعتباری شرکت‌هایی مانند Paypal و Visa و Mastercard اغلب دارای هزینه‌های اضافی هستند. در حساب‌های مبتنی بر کارت اعتباری، بانک‌ها تنها باید برنامه‌های آن را که معمولاً از مشتریان فعلی خود هستند را تایید کنند.

افتتاح حساب آنلاین در اتریش

ممکن است به دلایلی شما بخواهید از طریق اینترنت نسبت به افتتاح حساب در اتریش اقدام کنید. این نکته را به‌یاد داشته باشید عمدتاً حساب‌هایی که به‌صورت اینترنتی باز می‌شوند؛ به دلیل اهراز هویت الکترونیکی دارای محدودیت‌هایی برای کاربران خود هستند.

داشتن یک حساب آنلاین در اتریش نه تنها کاملاً عملی است، بلکه یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه برای انجام تمامی تراکنش‌های بانکی است. اغلب حساب‌های بانکی اینترنتی خدمات اولیه خوبی مانند: پرداخت، دریافت و یا خرید اینترنتی و همچنین دسترسی به کارت اعتباری را برای شما فراهم می‌کنند.

 

اگر قصد افتتاح حساب آنلاین در اتریش را دارید مدارک زیر را آماده کنید و به وبسایت یکی از بانک‌های خدمات اینترنتی اتریش وارد شوید. سپس موارد زیر را اجرا کنید:

  1. ایمیل، مشخصات شخصی و آدرس خود را تأیید کنید
  2. نوع حسابی را که می خواهید انتخاب کنید
  3. هویت خود را تایید کنید و گوشی هوشمند خود را به حساب جدید خود متصل کنید.
  4. به عنوان یک ثبت نام جدید، می توانید حساب خود را از طریق انتقال بانکی یا سپرده شارژ کنید.
  5. پس از چند روز، کارت بانکی خود را از طریق پست دریافت خواهید کرد.

داده‌های دسترسی به حساب آنلاین معمولاً به طور جداگانه از طریق پست برای شما ارسال می‌شود. برخی از بانک‌ها امکان شناسایی از طریق تلفن تصویری یا با پرداخت مبلغ ناچیز از طریق حواله بانکی را نیز ارائه می‌کنند. اگر هنوز در اتریش زندگی نمی‌کنید یا مجبور هستید زیاد سفر کنید، این رویکرد برای افتتاح حساب بانکی می‌تواند یک جایگزین عملی باشد. در این صورت مدارک لازم و کارت نقدی خود را نیز از طریق پست دریافت خواهید کرد.

 

نحوه افتتاح حساب دانشجویی در اتریش

دانشجویان باید کارهای متعددی را در بدو ورود انجام دهند. یکی از این مراحل، افتتاح حساب دانشجویی در اتریش برای رسیدگی به امور مالی است. بسیاری از موسسات بانکی دارای حساب‌های دانشجویی ویژه هستند که مزایای زیادی برای دانشجویان دارد. اگر در کنار تحصیل قصد کار در اتریش دارید؛ شما قطعاً به یک حساب بانکی نیاز دارید.

دقت داشته باشید همانطور که گفته شد بانک‌ها مزایای ویژه‌ای را برای دانشجوها در نظر دارند که باید قبل از انتخاب بانک خود به آن‌ها توجه داشته باشید. در اینجا برخی از مزایای حساب دانشجویی آورده شده است:

  • خدمات رایگان برای تغییر حساب
  • پرداخت با گوشی هوشمند
  • کارت بانکی
  • تخفیف خدمات شهری
  • افتتاح حساب بانکی به صورت آنلاین

 

انتقال و پرداخت های بانکی SEPA به خارج از کشور

SEPA (SEPA Single Euro Payments Area) یکی از مراحل کلیدی یکپارچه‌سازی اروپا و ابتکاری در جهت تراکنش مالی به یورو یا هر ارز دیگری است. همه پرداخت‌های الکترونیک، محلی محسوب شده و مرزی برای پرداخت درون‌مرزی و فرامرزی در اروپا وجود نخواهد داشت. اغلب بانک‌های کشور اتریش قابلیت انتقال بانکی به حوزه یورو و سویفت را دارند.

شما با افتتاح حساب بانکی در اتریش می‌توانید خدمات انتقال پول به سایر حساب‌های خارجی را به وسیله شبکه SEPA دریافت کنید.

مالیات یا هزینه نگهداری حسابهای بانکی

معمولاً در بانک‌های اتریش، به جز حساب‌های دانشجویی و جوانان، برای سایر حساب‌ها و ارائه خدمات بانکی هزینه سالانه 18 تا 80 یورو بسته به بانک و نوع حساب پرداخت می‌شود.

 در نظر داشته باشید برای افتتاح و دریافت کارت اعتباری هزینه‌ای دریافت می‌شود. هرچه شما بیشتر از اعتبار خود مصرف کنید؛ باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنید.

در زمان انتقال پول خارجی باید دقت کنید که علاوه بر پرداخت مالیات در اتریش باید مبالغ بیشتری را جهت انتقال خارجی پرداخت کنید. مبلغ کارمزد بانکی بسته به اینکه کشور مورد نظر شما جز اتحادیه اروپا باشد یا خیر، متفاوت خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *