اتریش به عنوان کشوری امن و پیشرفته، همواره یکی از مقاصد محبوب برای زندگی و کار در بین افراد است. پس بدیهی است که قبل از تصمیم‌گیری برای زندگی در این کشور تمام جوانب را در نظر بگیرید. هزینه زندگی در اتریش مهم‌ترین دغدغه و سوال افرادی است که این کشور را به عنوان مقصد زندگی خود در نظر گرفته‌اند.

در این مقاله جزئیات هزینه‌های مختلف در اتریش و شهر‌های آن را بررسی می‌کنیم. همچنین درباره هزینه زندگی دانشجویی در اتریش، هزینه‌ تحصیل، هزینه مسکن و غیره، بررسی لازم را انجام داده‌ایم.

 

هزینه زندگی در اتریش چقدر است؟

هزینه زندگی در اتریش در سال 2024 برای هر بزرگسال مجرد حدود 2160 یورو در ماه و برای یک خانواده اتریشی (با متوسط جمعیت 2.2 نفر) 3250 یورو در ماه برآورد می‌شود. برای درک بهتر هزینه‌‌های زندگی در این کشور اروپایی باید درک درستی از درآمد ماهیانه و همچنین تخمینی درست از متوسط هزینه‌های زندگی داشته باشیم.

نکته دیگری که باید همیشه به آن دقت داشته باشید این است که هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور می‌تواند تفاوت‌های جدی با یکدیگر داشته باشند و این نیاز به بررسی و جستجوی دقیق‌تری دارد.

 

متوسط هزینه زندگی در اتریش

باید سعی کنید تخمین درستی از هزینه‌های زندگی خود در این کشور داشته باشید؛ اگر با قصد تحصیل در اتریش به این کشور مهاجرت می‌کنید؛ باید همیشه در تخمین‌های خود هزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه تحصیل
  • مسکن
  • خورد و خوراک
  • پوشاک
  • آبونمان، برق، آب و انرژی
  • حمل و نقل و جا‌به‌جایی
  • مالیات
  • بیمه درمانی
هزینه زندگی در اتریش

هزینه تحصیل در اتریش

به متغیرهای بسیاری همچون رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، دانشگاه انتخابی و شهری که در آن تحصیل می‌کنید؛ بستگی دارد.

اما اگر بخواهیم دید مناسبی از هزینه شهریه دانشگاه و هزینه تحصیل در اتریش داشته باشیم باید اشاره کرد؛ این هزینه برای دانشگاه‌های دولتی این کشور، چیزی در حدود 300 تا 700 یورو در سال برآورد می‌شود.

همچنین این هزینه می‌تواند برای دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی اتریش، بسیار متفاوت‌ و چیزی در حدود 10،000 تا 20،000 یورو در سال باشد. همانطور که اشاره کردیم؛ پارامترهای بسیاری بر روی این هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد.

از طرفی دیگر، شما می‌توانید با داشتن برنامه مناسب تحصیلی و اپلای در دانشگاه‌های اتریش، کمک هزینه‌ تحصیلی دریافت کنید. این قضیه باعث کاهش چشم‌گیر در هزینه‌های تحصیلی می‌شود.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره مناسب تحصیلی و اقدام برای برای ویزای تحصیلی، بهترین رشته و دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش همواره می‌تواند با هزینه زندگی شهروندان اتریشی متفاوت باشد. چیزی که هزینه زندگی دانشجویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد سبک زندگی، امکان کار در اتریش، شهریه دانشگاه، مقدار فاند تحصیلی و غیره است که با برنامه ریزی و دریافت مشاوره مناسب قابل تخمین و برنامه‌ریزی است.

هزینه مسکن در اتریش

هزینه مسکن در اتریش با توجه به این که در کدام شهر و یا منطقه شهری زندگی‌ می‌کنید متفاوت است. ما در جدول زیر نمونه ای از قیمت مسکن در اتریش را برای شما آورده‌ایم.

نوع مسکن

هزینه به یورو (ماهیانه)

اجاره پانسیون دانشجویی

250 تا 700

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر وین

700 تا 1،200

اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر وین

550 تا 1،000

اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر وین

1،000 تا 2،500

خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر

4000 تا 10،000

اگر دانشجو هستید؛ می‌توانید با درخواست مسکن دانشجویی از دانشگاه، هزینه‌ مسکن خود را تا حد چشم‌گیری کاهش دهید. دانشگاه‌های اتریش برنامه‌ها و کمک‌هزینه‌های خوبی را برای تأمین هزینه دانشجویان در نظر می‌گیرند که می‌تواند هزینه زندگی دانشجویی در اتریش را تا حد قابل‌قبولی کاهش دهد.

هزینه خورد و خوراک در اتریش

بستگی به تعداد اعضای خانواده و سبک زندگی شما دارد. اما اگر دانشجو هستید می‌توانید هزینه خورد و خوراک خود را با استفاده از سلف دانشگاه کاهش دهید. برخی از دانشگاه‌های اتریش وعده‌های غذایی را برای دانشجویان خود رایگان یا با تخفیف بالا ارائه می‌دهند.

در جدول زیر بخشی از هزینه‌های خورد و خوراک شهروندان اتریشی و متوسط قیمت آن را آورده‌ایم. متوسط هزینه مواد غذایی هر نفر در اتریش چیزی در حدود ماهانه 126 یورو است.

جدول هزینه مواد غذایی در اتریش

مواد غذایی

قیمت (یورو)

شیر (یک لیتر)

0.99

دو قرص نان (1 کیلوگرم)

0.89

سیب (2 کیلوگرم)

2.99

آب معدنی (1.5 لیتر)

0.27

نکتار پرتقال (1.5 لیتر)

0.95

تخم مرغ (12 عدد)

3.88

گوشت قرمز (1 کیلوگرم)

18.39

برنج (1 کیلوگرم)

2.16

هزینه پوشاک در اتریش

شهروندان اتریشی تنها 4.2% از درآمد سالانه خود را صرف خرید پوشاک می‌کنند که یعنی چیزی در حدود 150 یورو در ماه. این درحالی است که نوع پوشاک، برند و جنس آن مشخص کننده قیمت آن است که برخی از پوشاک مورد نیاز در جدول زیر آمده است.

جدول هزینه پوشاک در اتریش

پوشاک

قیمت (یورو)

شلوار جین

30 تا 120

تی شرت

5 تا 65

کفش مردانه

60 تا 150

 

هزینه آب، برق، انرژی و اینترنت در اتریش

آبونمان و انرژی یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های مدیریت مالی خانواده در اروپا و به‌ویژه اتریش است. بطوریکه هزینه متوسط آب، برق، گاز و انرژی و آبونمان شهروندان اتریشی چیزی در حدود ماهانه 112 یورو است.

همچنین هزینه سرویس‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن همراه در اتریش بطور میانگین حدود 100 یورو در ماه است. اگر در پانسیون و خوابگاه دانشجویی ساکن شوید، این هزینه می‌تواند بطور قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و در مجموع هزینه زندگی دانشجویی در اتریش را قابل قبول‌تر کند.

هزینه حمل و نقل در اتریش

همانطور که گفتیم، هزینه انرژی در اتریش قابل توجه است و این موضوع تأثیر مستقیمی بر هزینه حمل و نقل در این کشور دارد. هزینه‌های مربوط به حمل و نقل فردی در این کشور چیزی در حدود 106 یورو ماهانه برآورد می‌شود. به‌طور متوسط شامل هزینه استفاده از وسائل نقلیه عمومی و هزینه سوخت است. در جدول زیر برخی از هزینه‌های مربوط به حمل نقل در این کشور آمده است.

جدول حمل و نقل در اتریش

نوع جابه‌جایی

قیمت (یورو)

بلیط یک طرفه مترو

2 تا 2.6

هر کیلومتر تاکسی متر

1.2 تا 2

هر لیتر بنزین

1.35

 

اگر اهل مسافرت باشید باید چیزی در حدود ماهانه 120 یورو به این رقم‌ها اضافه کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش چقدر است؟

سوالاتی درباره هزینه زندگی دانشجویی در اتریش، ذهن بسیاری از متقاضیان ویزای تحصیلی اتریش را به خود معطوف کرده است.

در این مقاله انواع هزینه‌‌ های زندگی در اتریش را بررسی کردیم. باید توجه داشته باشید با فرض چشم‌پوشی از سبک زندگی و الگوی مصرف افراد مختلف، میانگین هزینه زندگی دانشجویی در اتریش بطور ماهانه حدود  1،000 تا 1،300یورو برآورد می‌شود.

بطور کلی امکان تحصیل در دانشگاه‌های اتریش به دو صورت زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد. توجه داشته باشید در صورتی که دارای مدرک زبان آلمانی B1 باشید می‌توانید از مزایا تحصیل رایگان در کشور اتریش بهره‌مند شوید که هزینه زندگی دانشجویی را به شدت کاهش می‌دهد.

 

تفاوت هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای اتریش

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ و کوچک اتریش، مانند سایر کشورهای دنیا تفاوت‌هایی دارد که متأثر از درآمد، امکانات، بعد مسافت و دیگر پارامترها است. در جدول زیر هزینه زندگی دانشجویی را در شهرهای مختلف اتریش مقایسه کرده‌ایم.

شهر

هزینه به یورو

وین

1،300

دورن برن

1،250

ستیر

1،200

کاپنفبرگ

1،100

گراتز

1،000

 

هزینه‌های دیگر

یکی دیگر از عوامل مهم در کیفیت زندگی در این کشور، میزان درآمد کاری است. همچنین اتریش با توجه به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و همچنین قوانین دانشگاهی به برخی دانشجویان اجازه کار محدود و با ساعت کاری مشخص می‌دهد.

به یاد داشته باشید ویزای تحصیلی تفاوت بسیار زیادی با انواع ویزای کار اتریش دارد. اگر دانشجو هستید؛ بهتر است تنها بر اساس اجازه کار دانشجویی و محدود برنامه مالی خود را درنظر گرفته باشید.

علاوه بر هزینه‌های ذکر شده، باید هزینه‌های شخصی، بهداشتی، مالیات، ورود و خروج به کشور، بیمه درمانی و بسیاری دیگر را در نظر داشته باشید. در متنهای بعدی سعی می‌کنیم بیشتر به این موارد بپردازیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *