محصلان و دانشجویانی که شهروند کشورهای غیراتحادیه اروپا هستند؛ باید ویزای تحصیلی در اتریش را دریافت و در جهت اخذ اقامت تحصیلی اقدام کنند. ویزای تحصیلی، اجازه اقامت اتریش را به شما می‌دهد و می‌توانید از این طریق تحصیلات دانشگاهی خود را در کشور اتریش دنبال کنید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش

اولین و اساسی‌ترین گام برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش، دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های این کشور است. در صورتی که قصد دریافت این ویزا را دارید؛ باید شرایط زیر را فراهم کنید:

  • دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اتریش
  • پر کردن و ارسال فرم درخواست ویزا
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • ارائه مدارک تحصیلی مقاطع تحصیلی قبلی
  • دارا بودن بیمه سلامت
  • دارا بودن بیمه مسافرتی

دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اتریش

همان طور که گفتیم، یکی از اقدامات اولیه، دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اتریش است. برای این کار باید دانشگاه موردنظر خود را پیدا کنید و پس از ارسال مدارک موردنیاز و شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه، پذیرش خود را دریافت کنید.

در نظر داشته باشید، الزامات، رویه‌ها و مهلت پاسخگویی در موسسات مختلف آموزشی متفاوت است، اما به طور کلی می‌توانید انتظار داشته باشید که درخواست‌های بین‌المللی از خارج از اتریش حداقل 12 هفته طول بکشد تا رسیدگی شود. این بازه زمانی اغلب با درخواست ویزا تداخل دارد، بنابراین مهم است که از قبل برنامه ریزی کنید.

پر کردن و ارسال فرم درخواست ویزا

باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را در سایت رسمی اداره مهاجرت اتریش پر کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات شما صحیح باشد و قبل از ارسال درخواست خود، مدارک مورد نیاز را آماده کنید.

ارائه تمکن مالی

در فرایند اخذ ویزا موظف هستید که تمکن مالی خود را اثبات کنید و نشان دهید توانایی پرداخت هزینه زندگی دانشجویی در اتریش را دارید.

شرایط ارائه و میزان مبلغ تمکن مالی با توجه به قوانین هر سال اداره مهاجرت اتریش ممکن است متغیر باشد. اما معمولاً بین 500 تا 900 یورو بسته به سن هر فرد است.

ارائه پاسپورت معتبر

ارائه پاسپورت معتبر با با مدت زمان اعتبار کافی یکی دیگر از شرایط الزامی برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش است.

همچنین نیاز است در کنار پاسپورت، عکسی تازه در اندازه پاسپورت مطابق با معیارهای ایکائو (به icao.int/security مراجعه کنید) ارائه دهید.

ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی

تحصیل بدون مدرک زبان در اتریش فقط در شرایط خاصی امکان‌پذیر هست. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتماً برای دریافت مدرک زبان خود اقدام کنید. مدارک زبان مورد قبول جهت دریافت ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • مدرک زبان B2 آلمانی
  • مدرک 6 یا 7 آیلتس (با توجه به مقطع تحصیلی)

در نظر داشته باشید در صورت عدم آشنایی با زبان آلمانی باید دوره‌های زبان آلمانی را در طول دوره تحصیلی خود در کشور اتریش بگذرانید. همچنین ممکن است موسسات مختلف آموزشی، مدارک زبان در سطح متفاوتی از شما بخواهند.

ارائه مدارک تحصیلی مقاطع تحصیلی قبلی

فراهم کردن اصل و ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقاطع تحصیلی گذشته هم یکی دیگر از اقدامات مهمی است که برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش باید انجام دهید.

دارا بودن بیمه سلامت

از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی که باید مدنظر داشته باشید؛ فراهم کردن و پرداخت هزینه‎های بیمه درمانی در اتریش است.

دارا بودن بیمه مسافرتی

دریافت بیمه مسافرتی شنگن با پوشش تا سقف 30 هزار یورو از شروط اصلی و واجب دریافت ویزا است.

 

انواع ویزای تحصیلی اتریش

سالانه تعداد بالایی از متقاضیان برای تحصیل در اتریش و اخذ ویزای مربوط اقدام می‌کنند. شما با توجه به برنامه تحصیلی و مدت زمان دوره تحصیلی خود می‌توانید به دو روش اقدام کنید:

  • ویزای C یا ویزای کوتاه مدت
  • ویزای D یا ویزای بلند مدت

ویزای C یا ویزای کوتاه مدت

اخذ ویزای C یا کوتاه مدت این فرصت را به شما می‌دهد که به مدت 90 روز در اتریش اقامت داشته باشید و در یک دوره آموزشی کوتاه مدت تحصیل کنید.

ویزای D یا ویزای بلند مدت

با دریافت ویزای  D اتریش می‌توانید به مدت 6 ماه با قصد ادامه تحصیل در اتریش بمانید. پس از اتمام اعتبار این ویزا می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت دانشجویی در این کشور اقدام کنید.

ویزای تحصیلی اتریش

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش

به طور کلی مدارکی که جهت دریافت ویزای تحصیلی اتریش باید آماده کنید؛ عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا همراه با امضا
  • مدرک پذیرش از یکی از دانشگاه‌های اتریش
  • فیش پرداخت هزینه دانشگاه اتریش
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه و اصل مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس در اندازه عکس پاسپورت
  • سوابق تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء‌‌پیشینه
  • بلیط رفت و برگشت و ارائه تاریخ سفر به اتریش
  • اجاره‌نامه خانه یا مدارک اقامت در خوابگاه و آدرس محل اقامت در اتریش
  • بیمه درمانی
  • بیمه مسافرتی شنگن

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی اتریش

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی اتریش معمولاً بین 2 تا 4 هفته است. اما با توجه به تعداد متقاضیان و نوبت‌دهی، روند دریافت وقت سفارت و صدور ویزای تحصیلی ممکن است تا 2 ماه طول نیز بکشد.

در صورت صدور ویزا، کنسولگری اتریش با شما تماس خواهد گرفت. در هنگام وارد کردن اطلاعات تماس خود در فرم درخواست ویزا بسیار دقت کنید که اطلاعات تماس شما صحیح باشند.

هزینه‌های دریافت ویزای تحصیلی در اتریش چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های رایج متقاضیان، پرداخت هزینه‌ تحصیل در اتریش است. به‌طورکلی هزینه های زندگی و تحصیل در اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

هزینه شهریه دانشگاه‌های دولتی اتریش از 380 تا 750 یورو در هر ترم متفاوت است. همچنین در صورتی که سابقه تحصیلی خوبی داشته باشید؛ تحت شرایط خاصی می‌توانید بورسیه تحصیلی (فاند) دریافت کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید از اقداماتی مانند کار دانشجویی برای جبران هزینه‌ها استفاده کنید. برای داشتن شغل دانشجویی باید مجوز کار دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید 20 ساعت در هفته کار کنید.

یکی دیگر از هزینه‌های قابل توجه در روند دریافت ویزای تحصیل اتریش، پرداخت هزینه بیمه درمانی و مسافرتی است که پوشش بیمه شما باید از 30 هزار یورو بالاتر باشد. هزینه اولیه به مبلغ 160 یورو هم از دیگر هزینه‌هایی است که باید بپردازید.

میزان تمکن مالی ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟

با ارائه پرینت حساب بانکی خود باید ثابت ‌کنید که از تمکن مالی کافی برخوردار هستید و می‌توانید هزینه‌های  زندگی و دانشجویی را به مدت یک سال در این کشور بپردازید.

مبلغ تمکن مالی بسته به عواملی مانند سن، تأهل و تعداد فرزندان شما و همچنین سیاست‌های سالانه کشور اتریش متفاوت است. این میزان معمولاً برای متقاضیان زیر 24 سال حدود 600 یورو در ماه، برای متقاضیان بالای 24 سال حدود 900 یورو در ماه است؛ که این مبلغ با توجه به تعداد همراهان شما افزایش پیدا می‌کند.

مدت زمان اعتبار و شرایط تمدید

مدت زبان اعتبار ویزای تحصیلی در اتریش بین 3 تا 6 ماه است. در صورتی که تمایل داشته باشید بیشتر از این مقدار در اتریش بمانید باید جهت تمدید ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

ویزای تحصیلی فقط مجوز اقامت در این کشور را در حین دوره تحصیل به شما می‌دهد. توجه داشته باشید این نکته به این معنی است که پس از اتمام دوره تحصیلی شما در اتریش دیگر امکان تمدید ویزای تحصیلی وجود ندارد و باید این کشور را ترک کنید.

در صورتی که بتوانید در طول دوره تحصیل، مجوز اقامت خود را به ویزای کار اتریش تبدیل کنید؛ می‌توانید به زندگی خود در این کشور ادامه دهید.

همچنین شما می‌توانید با دریافت ویزای جویای کار در اتریش به مدت 6 ماه پس از اتمام تحصیلات خود در اتریش بمانید و پس از پیدا کردن شغل موردنظر خود برای اخذ کارت قرمز سفید قرمز اتریش درخواست بدهید. از این طریق می‌توانید به مدت 2 سال دیگر در کشور اتریش حضور داشته باشید و کار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *