اگر به دنبال کار در یک کشور اروپایی با کیفیت زندگی بالا و فرصت‌های شغلی متنوع هستید، کشور اتریش برای شما مناسب است. اما سوال این است که چگونه می‌توانید ویزای کار اتریش را دریافت کنید و در این کشور شروع به کار کنید؟ در این مطلب، اطلاعات لازم جهت دریافت ویزای کار اتریش، انواع آن، مدارک لازم و موارد مهم را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

انواع ویزای کار اتریش به همراه شرایط اخذ هر کدام

اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا با اقتصاد باثبات و برجسته است. هر ساله افراد بیشتری به دریافت ویزای کار اتریش تمایل پیدا می‌کنند تا کیفیت زندگی خود و خانواده خود را افزایش دهند. بسته به ملیت، برخی از اتباع کشورهای ثالث ملزم به درخواست ویزای کار برای زندگی و کار در اتریش هستند. دارندگان پاسپورت اتحادیه اروپا و سوئیس می‌توانند بدون مجوز اشتغال، در اتریش زندگی و کار کنند.

اتریش نیازمند نیروی کار با مهارت بالا است. بنابرین یک سیستم مبتنی بر امتیاز ایجاد کرده است که متقاضیان کار را بر اساس شایستگی‌های آنها رتبه بندی ‌می‌کند.

برای درخواست ویزای کار اتریش، متقاضیان باید شرایط عمومی تعیین شده توسط دولت اتریش را داشته باشند. مدارک مورد نیاز را ارائه دهند و هزینه‌های تعیین‌ شده را بپردازند.

اعتبار ویزای کار بسته به نوع ویزا متفاوت است. معمولاً ویزا‌های کار بین 6 تا 12 ماه اعتبار دارند. در ادامه به بررسی انواع ویزای کار اتریش می‌پردازیم و نیازمندی‌های هرکدام را شرح می‌دهیم.

 

کارت قرمز سفید قرمز

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای دریافت ویزای کار اتریش، کارت قرمز سفید قرمز است.

کارت قرمز سفید قرمز اتریش یک برنامه جذب نیروی کار با مهارت بالا است که توسط دولت اتریش ایجاد شده است. این کارت به کارگران غیر اتحادیه اروپا با مهارت بالا اجازه می‌دهد تا برای اشتغال درخواست دهند و مجوز کار دریافت کنند.

برای واجد شرایط بودن به عنوان یک کارگر ماهر، متقاضیان باید بیش از 70 امتیاز کسب کنند. امتیازات بسته به مدارک حرفه‌ای، تجربه کاری، توانایی زبان و سطح حقوق متقاضی داده می‌شود.

متقاضیان برای درخواست این کارت باید معیارهای عمومی یک کارگر بسیار ماهر، کارگر ماهر خوداشتغال یا مدرک فارغ التحصیلی از یک دانشگاه اتریشی را داشته باشند.

کارت قرمز سفید قرمز با حداکثر اعتبار 24 ماه صادر می‌شود و پس از آن قابل تمدید است. در این حالت باید کارت قرمز سفید قرمز پلاس را دریافت کنید که به دارنده آن اجازه می‌دهد برای هر شرکتی در اتریش کار کند.

واجدین شرایطی که متقاضی دریافت این کارت هستند، عبارتند از:

  • کارگران ماهر
  • کارگران ماهر در در حوزه مشاغل مورد نیاز اتریش
  • فارغ التحصیلان دانشگاه ها و کالج های آموزش عالی اتریش
  • کارگران ماهر خوداشتغال
  • بنیانگذاران استارت آپ

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا یک برنامه اروپایی است که هدف آن جذب کارگران ماهر ساکن غیر اتحادیه اروپا است. یک سیستم مبتنی بر شایستگی است که فرآیند مهاجرت را برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا تسهیل می‌کند.

همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز دانمارک و ایرلند این کارت را صادر می‌کنند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قبلاً کارت آبی را دارند اما در کشور عضو دیگری کار می‌کنند، می‌توانند راحت‌تر مجوز اشتغال اتریش را دریافت کنند.

هنگامی که متقاضی پیشنهاد شغلی را دریافت کرد، می‌تواند برای جهت دریافت بلوکارت اتریش درخواست دهد. همانند کارت قرمز سفید قرمز، این کارت نیز به یک شغل خاص در یک شرکت خاص مرتبط است.

افراد واجد شرایط برای درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • تابعیت غیر اتحادیه اروپا
  • دارای مدرک تحصیلی بالا یا تجربه کار حرفه‌ای
  • قرارداد یا پیشنهاد کار
  • درآمد ناخالص سالانه حداقل یک و نیم برابر متوسط درآمد ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت (کارفرمای شما باید ثابت کند که هیچ فرد دیگری از شهروندان اتریش یا اتحادیه اروپا با مهارت‌ها و صلاحیت‌های برابر با شما برای آن شغل خاص وجود ندارد.)

 ویزای جستجوی کار

ویزای جستجوی کار اتریش برای شهروندان غیراتحادیه اروپا که به دنبال کار در کشور اتریش هستند، اما پیشنهاد کاری ندارند، صادر می‌شود.

جهت واجد شرایط بودن برای ویزای جستجوی کار، متقاضیان باید حداقل 70 امتیاز از حداکثر 100 امتیاز را بر اساس سیستم امتیازی که شامل موارد زیر است، کسب کنند:

  • فارغ التحصیلی از یک موسسه آموزش عالی
  • صلاحیت‌ها و مهارت‌های خاص
  • صلاحیت‌ها و مهارت‌های ویژه در موضوعات ریاضی، انفورماتیک، علوم طبیعی یا فناوری
  • مدرک فوق دکتری یا دکتری
  • فعالیت‌های پژوهشی و نوآوری
  • جوایز
  • تجربه کاری
  • توانایی‌های زبانی
  • سن
  • تحصیل در اتریش

ویزای جستجوی کار 6 ماه اعتبار دارد و به دارنده آن اجازه می‌دهد در اتریش بمانند و به طور قانونی به دنبال کار بگردند.

باید در نظر داشته باشید که ویزای جستجوی کار اتریش یک مجوز کار نیست. هنگامی که متقاضی پیشنهاد شغلی دریافت کرد، باید برای مجوزهای کار مانند کارت قرمز سفید قرمز، درخواست دهد.

ویزای کار اتریش

مجوزهای اقامت و کار اتریش

انواع مختلفی از مجوزهای کار و اقامت وجود دارند که شما بنا بر شرایط مختلف خود باید یکی از آنها را انتخاب کنید. شرایط کار، مدت اقامت، نوع کار و نوع ویزای شما در فرآیند دریافت این مجوز‌ها موثر هستند. در ادامه به معرفی چندین نوع از مجوزهای اقامت و کار می‌پردازیم.

اجازه کار

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فقط باید آدرس خود را ثبت کنند و اجازه کار را دریافت کنند. اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار و اقامت بیش از 6 ماه در اتریش هستند نیاز به اجازه کار و اقامت دارند.

درخواست‌ برای مجوز کار اتریش را می‌توان از طریق کارفرمای اتریشی ارسال کرد که توسط خدمات استخدام عمومی اتریش  (AMS)  و اداره مهاجرت ارزیابی می‌شود.

مجوز کار برای دانشجویان (BESCHÄFTIGUNGSBEWILLIGUNG ALS STUDIERENDER)

به عنوان یک دانشجو تا زمانی که مجوز اقامت معتبر داشته باشید، مجاز به انجام حداکثر 20 ساعت در هفته کار دانشجویی در اتریش هستید.

ممکن است شما نیاز به مجوز کار بیشتر از 20 ساعت داشته باشید. در این حالت مجوز نیازمند تاییدیه مقامات پس از بررسی بازار کار است. پس از تایید، کارفرما می‌تواند برای مجوز کار شما درخواست می‌دهد.

مجوز کار دائم (BESCHÄFTIGUNGSBEWILLIGUNG)

اگر قصد دریافت ویزای کار اتریش برای یک شرکت خاص را در بازه زمانی کمتر از 6 ماه دارید، ابتدا باید برای یک مجوز پیش از کار (Sicherungsbescheinigung) را درخواست دهید. سپس برای دریافت ویزا و مجوز کار می‌توانید اقدام کنید.

اگر در حال حاضر در کشور اتریش زندگی می‌کنید، اما اجازه کار با مجوز اقامت فعلی خود را ندارید، می‌توانید از طریق یک شرکت خاص برای اجازه کار اقدام کنید.

مجوز سهمیه (KONTINGENTBEWILLIGUNG)

اگر قصد دارید در حوزه کشاورزی یا گردشگری به عنوان کارگر فصلی کار کنید، می‌توانید برای مجوز سهمیه درخواست دهید. این نوع اجازه کار تنها در صورتی که تقاضای کار توسط نیروی کار محلی برآورده نشود، اعطا می‌شود. حداکثر مدت زمان به طور کلی 6 ماه است و درصورتی که کارفرما درخواست کند، می‌تواند تا 9 ماه تمدید شود.

مجوز ارسال  (ENTSENDEBEWILLIGUNG)

اگر برای یک شرکت خارجی کار می‌کنید که در اتحادیه اروپا مستقر نیست و کارفرمای شما قصد دارد شما را برای انجام یک ماموریت به اتریش اعزام کند، در صورتی که کمتر از 4 ماه اقامت داشته باشید، می‌توانید‍ برای این مجوز درخواست دهید.

اجازه اقامت

اگر می‌خواهید برای اقامت کوتاه مدت یا طولانی برنامه ریزی کنید، برای زندگی در اتریش به مجوز اقامت نیاز دارید. نوع مجوز اقامت و ویزا به هدف و مدت زمانی که قصد زندگی در اتریش را دارید؛ بستگی دارد.

بسیاری از مجوزهای اقامت اتریش شامل مجوز کار هم هستند. در ادامه به برخی از مجوزهای اقامت و انواع ویزای کار اتریش اشاره خواهیم کرد.

ویزای C

ویزای C یک ویزای شینگن است که به اتباع کشورهای خارج اتحادیه اروپا که به ویزا نیاز دارند اجازه می‌دهد تا حداکثر 90 روز را در منطقه شینگن سپری کنند. این نوع ویزا عمدتاً برای مقاصد توریستی صادر می‌شود، اما در موارد استثنایی می‌تواند برای مقاصد کاری نیز صادر شود.

ویزای D

ویزای D مناسب افرادی است که اتباع کشورهای خارج اتحادیه اروپا هستند و می‌خواهند بین 91 تا 180 روز در منطقه شینگن بمانند. این ویزا برای اهداف مختلف مانند بازیابی مجوز اقامت اتریش برای تحقیق، برنامه‌های تحصیلی، کارآموزی یا کار صادر می‌شود.

ویزای جستجوی کار  

در صورتی که شما واجد شرایط این نوع از ویزا و به دنبال کار در اتریش هستید، می‌توانید جهت پیدا کردن شغل مناسب برای ویزای جستجوی کار اتریش درخواست دهید.

مجوزهای مختلف سکونت و اقامت

اگر فعالیت شما در اتریش بیش از 180 روز باشد، ویزا کافی نیست و برای اقامت در اتریش نیاز به اجازه اقامت دارید. بسته به هدف اقامت خود می‌توانید برای انواع مجوزهای اقامت درخواست دهید. مجوزها معمولاً یک سال اعتبار دارند. در بیشتر موارد، می‌توان آنها را تمدید کرد.

کارت آبی اتحادیه اروپا  (BLAUE KARTE EU)

اگر شما یک فرد تحصیلکرده یا متخصص فناوری اطلاعات با 3 سال تجربه کاری مرتبط با یک پیشنهاد شغلی هستید، می‌توانید برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید.  

البته توجه کنید که باید حداقل میانگین درآمد ناخالص سالانه کارکنان تمام وقت اتریش را به دست آورید.

کارت قرمز سفید قرمز (ROT-WEISS-ROT - KARTE)

اگر فردی بسیار ماهر هستید، بسته به هدف و صلاحیت خود می‌توانید برای کارت قرمز سفید قرمز در چند دسته اقدام کنید. معمولاً برای درخواست این کارت به عنوان کارمند باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشید. اگر این کارت را دریافت کنید، شما به مدت 2 سال به کارفرمای خود تعهد کار دارید.

کارت قرمز سفید قرمز پلاس (ROT-WEISS-ROT – KARTE PLUS)

پس از 24 ماه از همراه داشتن کارت قرمز سفید قرمز، می‌توانید برای کارت قرمز سفید قرمز پلاس درخواست دهید که به شما امکان دسترسی نامحدود به بازار کار را می‌دهد.

اعضای خانواده دارندگان کارت قرمز سفید قرمز و بلوکارت اتریش نیز می‌توانند کارت قرمز سفید قرمز پلاس را دریافت ‌کنند.

اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا (DAUERAUFENTHALT - EU)

اگر حداقل 5 سال به طور مداوم و قانونی در اتریش اقامت داشته باشید و تمام شرایط عمومی را برآورده کرده باشید و ماژول 2 توافقنامه یکپارچه سازی (آلمانی B1) را تکمیل کرده باشید، واجد شرایط درخواست اقامت قانونی نامحدود در اتریش هستید.

گواهی اقامت طولانی مدت (BESCHEINIGUNG DES DAUERAUFENTHALTS)

پس از 5 سال ادامه اقامت، شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می‌توانند برای اقامت دائم اتریش درخواست دهند.

کارت اقامت (AUFENHALTSKARTE)

اگر شما یک تبعه ﮐﺸﻮر‌ﻫﺎی ﺛﺎﻟﺚ و یکی از اعضای خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا یا سوئیسی ساکن اتریش هستید، واجد شرایط دریافت کارت اقامت AUFENHALTSKARTE هستید.

اعتبار این کارت 5 سال است و به شما امکان دسترسی آزاد به بازار کار اتریش را می‌دهد.

شهروندی (STAATSBÜRGERSCHAFT)

هر تبعه کشور ثالث می‌تواند پس از 10 سال اقامت قانونی در این کشور برای تابعیت اتریش درخواست دهد. پیش نیازهای متداول برای شهروندی، تأییدیه تمکن مالی و آلمانی سطح B2 یا بالاتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *