کارت آبی یا بلوکارت اتریش (EU Blue Card) به افرادی که در این کشور تحصیل کرده‌اند یا متخصصان و نیروی کار ماهر که قصد ورود به بازار کار اتریش از کشورهایی به غیر از حوزه شینگن و کشورهای محدوده اتحادیه اروپا را دارند، امکان مهاجرت کاری و زندگی در اتریش را می‌دهد. دارنده بلوکارت می‌تواند در اتریش مشغول به کار شود و معمولاً اعتبار این مجوز 24 ماه است.

مهاجرت کاری به اتریش یکی از برنامه‌های مورد مورد علاقه جوانان و تحصیلکردگان ایرانی است و دلایل متعددی برای این محبوبیت وجود دارد. یکی از مهمترین دلایل، وجود سیستم حمایتی قوی دولت اتریش است. این کشور به مهاجران کاری از سراسر جهان فرصت می‌دهد تا به طور قانونی در اتریش کار کنند و از رفاه اجتماعی بهره‌مند شوند. عوامل دیگری مانند حقوق و دستمزد بالا، سطح زندگی استاندارد، امکانات بهداشتی و درمانی برای انتخاب اتریش به عنوان مقصد مهاجرت کاری هستند.

بلوکارت اتریش برای چه کسانی مناسب است؟

متقاضیان مهاجرت به اتریش با داشتن هر کدام از ویژگی‌های زیر امکان دریافت بلوکارت اتریش را خواهند داشت:

  • گذراندن یک دوره دانشگاهی حداقل سه ساله در اتریش و معرفی شدن به عنوان نیروی کار متخصص و کار کردن در رشته تخصصی
  • دارای یک پیشنهاد شغلی (جاب آفر) رسمی از سوی کارفرمای اتریشی برای حداقل شش ماه به عنوان نیروی کار بسیار ماهر یا ماهر
  • بهره‌مندی از تمکن مالی برای سرمایه‌گذاری در اتریش

 مزایای بلوکارت اتریش چیست؟

علاقمندان به مهاجرت لازم است بدانند که اخذ بلوکارت اتریش در بسیاری از موارد به عنوان بهترین و کامل‌ترین راه مهاجرت عنوان می‌شود.

این موضوع به دلیل مزایای متعددی است که دارنده EU Blue از آن بهره‌مند می‌گردد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • شما برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در اتریش با اخذ بلوکارت اتریش نیازی به ارائه بیزنس پلن یا طرح تجاری نخواهید داشت.
  • امکان ریسک و خطر کردن سرمایه در این روش بسیار محدود است.
  • امکان رفت و آمد به 155 کشور
  • اعضای خانواده شما که حق ورود بدون ویزا به اتریش را ندارند نیز می‌توانند به شرط داشتن ویزای معتبر، درخواست خود را ارسال کنند.
  • دسترسی به حقوق مناسب و مرخصی کافی
  • دارندگان بلوکارت اتریش می‌توانند از خدمات آموزش رایگان برای فرزندان خود بهره‌مند شوند.
  • پس از یک سال از اخذ بلوکارت، دارنده این مجوز می‌تواند برای کار و اقامت به هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن که تمایل دارد، برود.
  • دارندگان بلو کارت اجازه کار تمام وقت در اتریش را خواهند داشت. همچنین این امکان برای همسر این افراد نیز مهیاست.
  • همانند دیگر شهروندان اتریش تحت پوشش خدمات بیمه قرار می‌گیرند و باید مالیات بپردازند.
  • اخذ اقامت دائم پس از 2 سال کار در اتریش
  • بلوکارت اتریش فرصت زندگی، کار و تحصیل در یکی از کشورهای پیشرفته با سطح رفاه بالا را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
بلوکارت اتریش

شرایط دریافت کارت EU Blue اتریش

برای دریافت کارت آبی اتریش باید تمکن مالی داشته باشد و سطح حقوق دریافتی او حداقل 45,595 یورو در سال 2023 باشد.

حتی بسیاری از نیروهای کار متخصص نیز به علت نرسیدن به این حد نصاب از درآمد، موفق به دریافت بلوکارت اتریش نمی‌شوند. با این وجود سرمایه گذاری اصولی و کم‌هزینه در اتریش یا یک کشور اروپایی می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

شرایط عمومی دریافت بلوکارت اتریش

  • سن بالای 18 سال دارید و در محدوده سنی نیروی کار قرار گرفته‌اید.
  • یک متخصص فناوری اطلاعات با حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط هستید.
  • داشتن اسناد تمکن مالی برای ثبت شرکت در اتریش یا سرمایه گذاری
  • به اندازه حداقل حقوق قانونی اتریش، درآمد دارید. حداقل حقوق ناخالص سالانه شما باید 45595 یورو در سال 2023 باشد.

اگر هیچ یک از این الزامات برای شما صدق نمی‌کند، بررسی کنید که آیا امکان تحقق یکی از موارد زیر وجود دارد یا خیر:

  • افرادی که تحصیلات خود را در دانشگاه یا کالج فنی در اتریش گذرانده باشند، در صورت امکان می‌توانند برای کارت قرمز سفید قرمز اتریش درخواست دهند.
  • یک پیشنهاد شغلی متناسب با سطح تحصیلات خود در اتریش دارید.
  • کارت قرمز-سفید-قرمز برای کارگران ماهری که در ردیف شغلی آن‌ها نیرویی در سرتاسر اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد نیز صادر خواهد شد که با عنوان «کارگر ماهر برای مشاغل دارای کمبود نیرو» شناخته می‌شود.
  • صدور کارت قرمز-سفید-قرمز برای افرادی که مدارک مبنی بر تجربه کاری دارند، اما تحت آموزش در مراکز آکادمیک قرار نگرفته‌اند. این افراد در صورت کمبود نیرو در یک شغل خاص به شرط داشتن حداقل حقوق ناخالص 2925 یورو در ماه در سال 2023 می‌توانند به اتریش مهاجرت کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بلوکارت اتریش

برای دریافت کارت آبی اتریش باید مدارک زیر را ارایه کنید:

  1. فرم درخواست را با دقت و اطلاعات درست پر کنید. می‌توانید فرم را از لینک روبرو دریافت کنید. فرم پذیرش
  2. پاسپورت معتبر به عنوان مدرک هویتی.
  3. عکس پاسپورتی که بیش از شش ماه از تاریخ آن نگذشته باشد و مطابق استانداردهای اتحادیه اروپا باشد.
  4. مدارک تحصیلی
  5. CV و اسناد مهارتی مانند گواهینامه‌ها و سرتیفیکیت‌هایی که متعلق به سه سال گذشته باشد
  6. مدارک تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی
  7. بیمه درمانی
  8. فرم اظهارنامه کارفرمای اتریشی با درج حقوق پرداختی یا اسناد شرکت همراه با گردش مالی. می‌توانید لینک اظهارنامه کارفرما را از لینک روبرو دریافت کنید. فرم اظهارنامه کارفرما
  9. آدرس دقیق محل اسکان در اتریش
  10. سوابق کیفری
  11. هنگامی که شما و کارفرمای آینده‌تان تمام مدارک لازم را جمع آوری کردید، می توانید درخواست را به اداره دولتی مسئول اتریش ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری

چه قصد ثبت شرکت داشته باشید و چه هدفتان سرمایه‌گذاری باشد، باید مقدار سرمایه مورد نیاز را داشته باشید و علاوه بر آن باید هزینه مازادی به عنوان سرمایه اولیه کسب و کارتان در نظر بگیرید. برای ثبت شرکت به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل و کپی تمام صفحات پاسپورت فرد متقاضی
  • مدرک تحصیلی معتبر و ترجمه شده به همراه تاییدیه از سفارت اتریش
  • اصل و ترجمه سند ازدواج (در صورت لزوم)
  • سوابق کیفری
  • اجاره نامه یا سند مالکیت محل شرکت و آدرس دقیق آن

راهنمایی و نکات الزامی در فرایند دریافت بلوکارت اتریش

پیش از اینکه برای دریافت کارت آبی اتریش اقدام کنید، ابتدا جدیدترین قوانین را بررسی کنید که آیا مشمول دریافت این مجوز هستید یا خیر. همچنین می‌توانید در این رابطه با کارشناسان مهاجرتی مشورت کنید و نظر تخصصی آنان را درباره بهترین شیوه جویا شوید.

برای جمع‌آوری مدارک، ترجمه و اخذ تاییدیه آن‌ها خیلی زود اقدام کنید تا مدارک مورد نیاز را به موقع به سفارت برسانید. پس از این مراحل دیگر باید فقط منتظر نتیجه درخواست خود بمانید.

پس از ورود به اتریش و قبل از دریافت مجوز اقامت، باید محل اقامت اصلی خود را به صورت آنلاین در اداره ثبت اتریش تحت این لینک ثبت کنید:

https://www.oesterreich.gv.at/landingpages/meldewesen.html

بنابراین، شما باید به عنوان بخشی از فرآیند درخواست، به دنبال مسکن مناسب باشید.

برای دریافت بلوکارت اتریش باید هزینه کنید. این هزینه هر ساله اعلام می‌شود. همچنین تمدید این مجوز نیز نیازمند پرداخت هزینه است.

شما می‌توانید اطلاعات اولیه در مورد تأیید مدارک را در اینجا بخوانید:

راهنمای دریافت بلوکارت اتریش

مدت زمان تایید کارت آبی اتریش چقدر است؟

معمولاً بین 5 تا 7 هفته طول می‌کشد تا نتیجه در خواست کارت EU Blue به شما اطلاع داده شود. اما در قوانین ذکر شده است که سفارت اتریش باید طی 56 روز به متقاضی پاسخ دهد.

کشور اتریش بلوکارت را با اعتبار دو ساله صادر می‌کند، اما اگر متقاضی مهاجرت، قرارداد کاری برای مدت زمان کمتری داشته باشد، به اندازه مدت قرارداد به اضافه سه ماه، بلوکارت اتریش اعتبار خواهد داشت.

کارت آبی اتریش

روند انتظار دریافت کارت آبی اتریش

اگر با درخواست شما مبنی بر دریافت بلوکارت موافقت شود، یک دعوتنامه از نماینده اتریش (سفارت یا کنسولگری) دریافت خواهید کرد. باید ملاقات حضوری با نماینده سفارت یا کنسولگری اتریش در کشورتان داشته باشید.

در این قرار ملاقات از شما خواسته می شود که ظرف سه ماه آینده برای دریافت ویزای D اتریش (که به عنوان ویزای کار در اتریش یا تحصیل در این کشور به مدت 6 ماه شناخته می‌شود) اقدام کنید.

اگر ویزای شما قبل از دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا منقضی شود، باید کشور را ترک کنید. برای ورود مجدد به اتریش و دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، باید برای ویزای دسته D دیگری در نمایندگی مربوطه اتریش (سفارت یا کنسولگری) درخواست دهید.

مدارک لازم دریافت ویزای D اتریش

  • فرم درخواست، دریافت لینک
  • پاسپورت به همراه کپی
  • دعوتنامه
  • تاییدیه اداره ثبت سکونت
  • بیمه درمانی مسافرتی با پوشش حداقل 30000 یورو
  • سند رزرو پرواز نیاز

مراحل بعد از دریافت ویزای D

معمولاً پس از حدود 2 هفته ویزای D خود را دریافت خواهید کرد. طی این مدت پاسپورت شما در سفارت باقی می‌ماند و به محض اینکه ویزا را دریافت کردید، می‌توانید وارد اتریش شوید.

در بدو ورود شما اثر انگشت خود را به اداره اقامت اتریش ارائه می‌دهید و مدارک شخصی خود مانند گذرنامه، شناسنامه و سابقه کیفری را به رویت ماموران می‌رسانید. سپس کارت آبی اتریش برای شما چاپ خواهد شد. پس از دریافت آن، می‌توانید در اتریش شروع به کار کنید.

بعد از دریافت بلوکارت اتریش چه اقداماتی باید انجام دهید؟

با دریافت کارت EU Blue باید به مواردی نظیر وضعیت مسکونی، گزارش محل اقامت، سند تجاری و وضعیت کاری خود توجه کنید.

همچنین دریافت این کارت نشان‌دهنده حقوق و مزایای متعددی برای شماست. یکی از مسائلی که می‌توانید پس از دریافت بلوکارت انجام دهید، تحصیل در یکی از دانشگاه‌های اروپایی برای ارتقا و افزایش دانش و مهارت‌های شما یا فرزندانتان است. به علاوه پس از دریافت بلوکارت می‌توانید به صورت قانونی در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا کار کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

همچنین با دریافت این مجوز، به حقوق مشابه شهروندان اتحادیه اروپا دست خواهید یافت. این شامل دسترسی به خدمات سلامت، آموزش رایگان و حمایت از تأمین اجتماعی است. این کارت به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت آزادانه در نقاط توریستی اروپا سفر کنید و از تجربه گردشگری لذت ببرید.

بنابراین پس از دریافت بلوکارت اتریش، بایستی به افزایش دانش و مهارت‌های خود، توسعه شغلی و فرصت‌های جدیدی که پیش رو دارید توجه کنید و از مزایا و حقوق مرتبط با این کارت بهره ببرید.

مقایسه بلوکارت اتریش با کارت قرمز سفید قرمز

علاقمندان به مهاجرت به اتریش چنانچه وارد سیستم امتیازبندی شوند، با رسیدن به حد نصاب امتیازات می‌توانند موفق به دریافت کارت قرمز سفید قرمز شوند. در واقع برای کسب این مجوز افراد درخواست خود را ارسال می‌کنند، وضعیت آن‌ها بررسی می‌شود و چنانچه به امتیاز کافی دست پیدا کنند می‌توانند وارد بازار کار اتریش شوند.

افراد واجد شرایط که تمکن مالی دارند، می‌توانند برای دریافت کارت آبی اقدام کنند. اگرچه نیروهای کار بسیار ماهر و متخصص فرصت دریافت بلو کارت را دارند، اما واقعیت این است که اخذ این مجوز آسان نیست.

کارت قرمز-سفید-قرمز-اتریش به مهاجران فرصتی برای کار در این کشور به مدت زمان یک سال را می‌دهد. این کارت برای افرادی که مهارت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارند و توانایی جذب سرمایه را دارند، صادر می‌شود. در مقابل، بلوکارت اتریش نوعی مجوز اقامت به مدت دو سال محسوب می‌شود که برای افراد با تحصیلات عالی و کارکنان ماهر در بخش‌هایی که اتریش دچار کمبود نیرو در آن است، تعریف شده است.

به طور کلی تفاوت این دو کارت در مدت اقامت، شرایط و معیارهای صدور و عملکرد هریک از آن‌هاست. با توجه به این تفاوت‌ها، هر یک از این کارت‌ها برای گروه‌های خاصی از مهاجران مناسب است و به آن‌ها امکاناتی برای اقامت و کار در اتریش را فراهم می‌کند.  

برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز اخذ حداقل 70 امتیاز ضروری است که طبق معیارهای زیر محاسبه می‌شود:

معیارها

امتیاز

تخصص ویژه

ماکسیمم: 40 امتیاز

تجارب کاری

ماکسیمم: 20 امتیاز

مدرک مهارت زبان

ماکسیمم: 10 امتیاز

سن فرد متقاضی

ماکسیمم: 20 امتیاز

سطح تحصیلات در اتریش

ماکسیمم: 10 امتیاز

حداکثر امتیاز مجاز

100

امتیاز لازم

70

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *