در روزگاری که افراد زیادی در جستجوی رسیدن به آرامش و شرایط بهتر زندگی، به دنبال کشوری مناسب هستند، اتریش یکی از مقاصد جذاب و ایده‌آل است. کشوری در قلب رشته کوه‌های آلپ و زیبایی خیره‌کننده که با 8 کشور اروپایی دارای مرز مشترک است.

این کشور با داشتن مشاغل پردرآمد، سیستم آموزش عالی معتبر و بهره‌مندی از اقتصاد غنی و توسعه یافته، یکی از وسوسه‌انگیزترین مقاصد برای زندگی و اشتغال به شمار می‌رود.

شرایط شغل در اتریش عالی است و می‌توان به سطح زندگی بالا، فضای ورزشی و فرهنگی بسیار عالی، سیستم پیشرفته بهداشتی و درمانی و احساس امنیت اشاره کرد.

وضعیت و شرایط کاری در اتریش

اتریش با داشتن یکی از ماهرترین نیروهای کار در جهان، قدرت خرید بالا و شبکه حمایتی قوی برای کارآفرینان، مزایای بیشماری را به صاحبان مشاغل و افراد ارائه می‌دهد.

به لطف توسعه و شکوفایی اقتصادی در اتریش بر تعداد فرصت های شغلی خالی روزبه‌روز افزوده می‌شود. بنابراین شانس شما برای پیدا کردن کار بسیار بالاست. به‌ویژه اگر مدرک آکادمیک شما در صنایع وابسته به فناوری اطلاعات، الکترونیک، هوش مصنوعی، ارتباطات و علوم پزشکی باشد، به‌عنوان یک متخصص بین‌المللی از شما در سازمان‌ها و کمپانی‌های اتریشی استقبال ویژه‌ای خواهد شد.

همچنین، کشور اتریش مقصدی سودآور برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی است. دولت اتریش حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان انجام می‌دهد و چتر حمایتی گسترده‌ای برای آنان در نظر گرفته است. به‌طوریکه تاکنون نزدیک به 1000 شرکت بین‌المللی، مقر اصلی خود را در این کشور قرار داده‌اند.

این نکته را هم باید بدانید که اتریش می‌تواند یک پایگاه فعال برای استارتاپ‌ها باشد، همان‌طور که طی سالیان گذشته شهر وین پایتخت اتریش، شاهد رونق این نوع کسب و کار در دل خود بوده است.

کشور اتریش هر ساله لیستی از مشاغلی که در آن‌ها دچار کمبود نیروی کار است را منتشر می‌کند. در لیست مشاغل مورد نیاز، بیش از 100 عنوان مختلف دیده می‌شود.

وضعیت کار در اتریش برای ایرانیان

بدون هیچ توضیحی در این بخش اجازه بدهید به شما بگوییم که وضعیت کار در کشور اتریش برای ایرانیان ایده‌آل‌تر از آن چیزی است که حتی تصور می‌کنید!

اگر دلتان می‌خواهد باقی عمر را بی‌دغدغه و مطابق استاندارد بالا زندگی کنید، دستمزدهای بالاتر از حد متوسط دریافت کنید، گردش در طبیعت یا رویدادهای ورزشی و فرهنگی داشته باشید، شرایط کار در اتریش تمام این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. این کشور با آغوش باز از استعدادهای جدید استقبال می‌کند و چشم‌انداز شغلی برجسته‌ای را در برابر دیدگان مهاجران به نمایش می‌گذارد.

در هر حال منطقی است که شما پیش از مهاجرت درباره وضعیت کار در اتریش برای ایرانیان، میزان مالیات، ساعات کاری، بیمه و مواردی از این دست تحقیق کنید.

به‌طورکلی افرادی که به غیر از محدوده شینگن قصد ورود به اتریش برای کار را دارند، می‌توانند به 2 طریق اقدام کنند. نخست اقامت کاری که پس از 5 سال کار در کشور اتریش و زندگی در این کشور می‌توانید مجوز اقامت دایم را دریافت کنید.

نوع دوم دریافت کارت قرمز سفید قرمز اتریش است که برای کسب این مهم شما باید با یک کارفرما قرارداد امضا کنید تا در مدت زمان مشخصی اجازه کار و اقامت در این کشور را داشته باشید. در هر حال افرادی که از کشور ما به قلب اروپا مهاجرت کرده‌اند، همواره اخبار خوبی مبنی بر وضعیت کار در اتریش برای ایرانیان، مخابره کرده‌اند. اخباری که باعث شده است شمار علاقمندان به زندگی در اتریش روز به روز بیشتر شود.

کار در اتریش

مجوز کار در اتریش

افرادی که ساکنان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا سوئیس هستند، برای اشتغال در اتریش کافی است برای فرصت شغلی مورد نظر ثبت‌نام کنند. سپس اطلاعات هویتی و سکونتی خود را درج کنند.

اتباع خارجی مانند ایرانیان که قصد دارند برای کار و زندگی به مدت 6 ماه یا بیشتر وارد اتریش شوند، باید مجوز کار و اقامت را دریافت کنند.

در ادامه به معرفی 3 نوع از رایج‌ترین مجوزهای کار در اتریش که افراد متقاضی باید دریافت کنند، می‌پردازیم:

QUOTA PERMIT

شما می‌توانید به‌عنوان کارگر فصلی در اتریش مشغول به کار شوید، البته در نظر داشته باشید که اولویت با نیروی کار محلی است. چنانچه نیروی کار بومی تامین نشود، شما با به دست آورن «مجوز سهمیه» می‌توانید در حوزه کشاورزی یا گردشگری کار کنید.

شما حداکثر 6 ماه زمان دارید تا با اخذ این مجوز در اتریش سکونت کنید. چنانچه توسط کارفرما درخواست رسمی ارسال شود، می‌توانید 3 ماه دیگر نیز مدت اقامت و اشتغال در اتریش را تمدید کنید.

POSTING PERMIT

چنانچه کارمند یک شرکت خارجی هستید که در حوزه شینگن قرار ندارد و کارفرمای شما قصد دارد طی یک ماموریت کاری شما را به اتریش بفرستد، باید «مجوز ارسال» را دریافت کنید و حداکثر زمان اقامت و کار شما در اتریش 4 ماه خواهد بود.

WORK PERMIT FOR STUDENTS

اگر یک دانشجو یا دانش آموز خارجی هستید، می‌توانید برای کار دانشجویی در اتریش یا کار پاره وقت اقدام کنید. اما باید در نظر داشته باشید که در کنار تحصیل خود تنها مجاز هستید در طول هفته 20 ساعت کار کنید. اگر فکر ‌می‌کنید هم‌زمان با تحصیل در اتریش، توان بیشتر کار کردن را هم دارید، ابتدا باید اجازه‌های لازم را کسب کنید. در واقع مسئولین اتریشی باید بازار کار را بسنجند و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد به شما اجازه یا عدم اجازه کار کردن بیش از 20 ساعت در هفته را بدهند.

اقامت و ویزا کاری در اتریش

فرقی نمی‌کند که قصد دارید مدت کوتاهی را در اتریش بگذرانید یا در تلاش هستید تا اقامت دائم این کشور را اخذ کنید. در هر حال برای زندگی و کار در اتریش به اجازه اقامت یا ویزا کاری نیاز دارید.

نوع ویزایی که درخواست می‌کنید با توجه به مدت زمانی که قصد دارید در اتریش سکونت کنید؛ بستگی دارد. بسیاری از مجوزهای اقامت در اتریش اجازه اشتغال در اتریش را نیز به متقاضی می‌دهند.

انواع ویزا عبارتند از:

VISA C

یکی از انواع ویزای شینگن است که معمولاً برای اهداف گردشگری صادر می‌شود. دارنده آن می‌تواند تا حداکثر 3 ماه در منطقه شینگن اقامت داشته باشد.

این نوع ویزا در موارد محدودی برای مقاصد کار در کشور اتریش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

VISA D

ویزای D برای افرادی صادر می‌شود که از یک کشور عضو شینگن با اهداف کار، تحصیل یا کارآموزی قصد سفر و اقامت به یک کشور دیگر حوزه شینگن را دارند. این ویزا بین 90 روز تا 6 ماه اعتبار دارد.

JOB-SEEKER VISA

اگر فردی بسیار ماهر و متخصص هستید؛ می‌توانید برای ویزای جویای کار به مدت 6 ماه درخواست بدهید.

اقامت و ویزای کاری اتریش

انواع اشتغال در اتریش

چنانچه متقاضی اشتغال در اتریش هستید، باید انواع اشتغال در این کشور را بشناسید. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که اتریشی‌ها از 18 سالگی وارد بازار کار می‌شوند. با این وجود اگر فرزندان کوچکی دارید و هدفتان مهاجرت به قلب اروپاست، باید بدانید که از 15 سالگی باید آن‌ها را برای کارآموزی آماده کنید.

نکته دیگر اینکه در اتریش حقوق و مزایای کارمندان با کارگران متفاوت است. حتی کارمندان هم درجه بندی‌های مختلف دارند. افرادی که در امور اداری، تجاری و عمومی مشغول به کار هستند، کارمندان سطح عالی یا اصطلاحاً یقه سفید محسوب می‌شوند.

در یک تقسیم‌بندی کلی انواع اشتغال در اتریش را می‌توان این‌گونه تقسیم‌بندی نمود:

FULL-TIME EMPLOYMENT

اگر شما فرصت استخدام تمام وقت را پیدا کنید، در هر شغلی که باشید باید در هفته  بین 38.5 تا 40 ساعت کار کنید. چنانچه ساعات کاری شما بیشتر شود، مشمول اضافه کاری یا دریافت مرخصی تشویقی خواهید شد.

PART-TIME EMPLOYMENT

چنانچه وضعیت کار در اتریش برای شما به گونه‌ای باشد که در طول هفته کمتر از 38.5 ساعت کار کنید، شغل شما پاره وقت محسوب خواهد شد.

MARGINAL EMPLOYMENT

اگر مشغول تحصیل در دانشگاه یا مدرسه در اتریش باشید، یک شغل حاشیه‌ای می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شغلی که تنها 10 ساعت در هفته وقت شما را بگیرید.

APPRENTICESHIPS

امکان کارآموزی در اتریش برای مشاغل خاصی وجود دارد و برای انجام آن باید قرارداد رسمی منعقد گردد. در قرارداد باید مدت زمان فعالیت متقاضی درج شود و به تایید سازمان‌ها و مقامات مربوطه برسد.

مشاغل مورد نیاز اتریش

منطقی است که برای کار در اتریش جوانب متعدد را بسنجید، مشاغل مورد نیاز را بدانید، توان کاری خود و استعدادهایتان را دریابید، میزان بودجه و سرمایه‌تان را در نظر بگیرید و سپس برای زندگی و کار راهی این کشور شوید.

10 مورد از مشاغل پرطرفدار مورد نیاز در اتریش شامل موارد زیر هستند:

  1. فارغ التحصیلان مهندسی برق و الکترونیک، مخابرات، مکانیک، عمران و ..
  2. کادر درمان و کار پرستاری در اتریش
  3. داروسازان و دامپزشکان
  4. مشاغل مرتبط با انواع وکالت
  5. معماران، طراحان دکوراسیون داخلی، طراحان گرافیک و مشاغل مرتبط
  6. هوش مصنوعی
  7. دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مرتبط
  8. موزیسین
  9. مشاغل مرتبط با علوم پایه
  10. مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر و داده
اگر میخواهید در رشته های بالا در اتریش کار پیدا کنید اینجا کلیک کنید.
 

ساعت کاری در اتریش

بسیاری از شرکت‌ها در اتریش برای حفظ مزیت رقابتی و جذب استعدادها تنها 4 روز در هفته کار می‌کنند. به‌طورکلی ساعت کاری شما با محاسبه اضافه کار در هفته نباید بیشتر از 60 ساعت باشد.

قانون ساعت کاری در اتریش می‌گوید کارمندان و کارگران روزانه حداکثر 8 ساعت و هفتگی باید حداکثر 40 ساعت کار کنند. البته همیشه در این میان استثنائاتی وجود دارد که با پرداخت اضافه کار و مرخصی جبرانی همراه است.

متوسط میزان حقوق ماهیانه و سالیانه در اتریش

متوسط ​​حقوق و شرایط کار در اتریش به عوامل مختلفی مانند شهر محل کار، نوع شغل، مدرک تحصیلی فرد، میزان ساعت کاری و مواردی دیگر بستگی دارد. هر فرد شاغل در اتریش بسته به میزان حقوق خود باید مالیاتی در ماه بپردازد. آمار شاغلان مرد در اتریش بیش از تعداد خانم‌هاست و عدد اعلام شده تمام مشاغل و صنایع را در بر می‌گیرد.

طبق اعلام وب سایت worldsalaries، متوسط حقوق ماهیانه در اتریش در سال 2023، 3,731 یورو است.

پروسه و نحوه کاریابی در کشور اتریش

برای اقامت و کار در کشور اتریش نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارید. پس از اینکه مقدمات ویزای کاری خود را انجام دادید، برای اینکه در اتریش به‌راحتی مکالمه کنید و ارتباط بگیرید، بهتر است زبان آلمانی را بلد باشید.

برای اینکه فرصت‌های شغلی از دستتان در نرود، باید مدارک دانشگاهی معتبر داشته باشید. متقاضیان خارجی کار باید نوستریفیکیشن داشته باشند. برای دریافت این مدرک به دانشگاه محل تحصیل درخواست ارسال کنید.

اگر کسب و کار خودتان را در اتریش راه‌اندازی کرده‌اید برای دریافت کد مالیاتی و خدمات بیمه اقدام کنید. برخی از مشاغل در اتریش نیاز به بررسی سوابق کیفری دارند، در چنین صورتی مدارک مورد نیاز را تهیه کنید.

برای پیداکردن کار مناسب در اتریش هم می‌توانید از وبسایت و اپلیکیشن‌های رایگان کاریابی مانند talscope Linkedin ،Indeed و غیره استفاده کنید. می‌توانید از خدمات موسسات کاریابی در این کشور استفاده کنید و بخواهید متناسب با استعداد و مدرکتان، گزینه‌های شغلی را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول

وضعیت کار در اتریش برای ایرانیان ایده‌آل‌تر از آن چیزی است که حتی تصور می‌کنید! اگر دلتان می‌خواهد باقی عمر را بی‌دغدغه و مطابق استاندارد بالا زندگی کنید، دستمزدهای بالاتر از حد متوسط دریافت کنید، گردش در طبیعت یا رویدادهای ورزشی و فرهنگی داشته باشید، شرایط کار در اتریش تمام این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای اینکه فرصت‌های شغلی از دستتان در نرود، بهتر است مدارک دانشگاهی معتبر داشته باشید. متقاضیان خارجی برای مشاغل کادر درمان باید نوستریفیکیشن داشته باشند.

قانون ساعت کاری در اتریش می‌گوید کارمندان و کارگران روزانه حداکثر 8 ساعت و هفتگی باید حداکثر 40 ساعت کار کنند که البته همیشه در این میان استثنائاتی وجود دارد که با پرداخت اضافه کار و مرخصی جبرانی همراه است.

در شرایط عادی معمولاً بین 8 تا 10 هفته طول می‌کشد تا ویزا کاری اتریش آماده شود. اما اگر مشکلاتی هنگام صدور مجوز پیش بیاید این مدت ممکن است افزایش هم پیدا بکند.

اگر شما یک دانشجو یا دانش آموز خارج از محدوه شینگن هستید، می‌توانید برای کار دانشجویی در اتریش یا کار پاره وقت اقدام کنید. اما باید در نظر داشته باشید که در کنار تحصیل خود تنها مجاز هستید در طول هفته 20 ساعت کار کنید

دولت اتریش حمایت ویژه‌ای از کارآفرینان انجام می‌دهد و چتر حمایتی گسترده‌ای برای آنان در نظر گرفته است؛ به‌طوری که هر ساله نزدیک به 40000 شرکت جدید در این کشور تاسیس می‌شود. بنابراین اتریش کشور خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

همه کسانی که در اتریش اقامت معمولی دارند، مشمول مالیات می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *